Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
ČR | Afrika | Amerika | Asie | Austrálie a Oceánie | Evropa | Stř. východ |
Eva Palátová, Tomáš Paleček / 7.05.2008 |
Vnitrozemí Austrálie je širá poušť, písek a prach, nekonečný horizont, fascinující západy slunce, města duchů, „zeměplocha“, do níž se i USA vejde jako malina. A vybavit auto na výpravu do nitra Austrálie je vlastně trochu sci-fi příběh, zejména jste-li finančně omezeni. |
Koupě autaNejlepší volbou pro cestu pouští je koupě ojeté terénní čtyřkolky. Na tu musíte našetřit 3-6000 AUD. Levnější osobák s bříškem u země by vás zařadil mezi klasické turisty „cvakače“, co vyskakují u cesty, cvaknou fotku a jedou dál uvěznění do svého jediného sjízdného směru – hlavní silnice podél pobřeží. Vybočit znamená vidět tu pravou a ryzí Austrálii, ale také dostat se na stovky mil daleko od vody, benzínu i pomoci. Nepodceňujte to. V případě ztroskotání auta v terénu se doporučují dvě věci: zůstat ve stínu svého vozidla a vypustit vodu z chladiče. Tu totiž v záchvatu žízně vypijete jako první a rozhodně vám neudělá dobře. Opustit vůz a hledat vodu znamená vydat se na nesmírné vzdálenosti zcela monotónním opuštěným terénem se spalujícím sluncem nad hlavou. Auto v poušti je ze vzduchu nalezitelné, člověk ne. Ostatky suverénních cestovatelů jsou zpravidla nalezeny ne dál než 10 km od opuštěného vozu.Krabička první pomociSamotná lékárnička do „země bez pomoci“ je takovou ošemetnou záležitostí. Buď vezměte takovou, jež obsahuje naprosto vše, nebo ji neberte vůbec. Pokud už se vám totiž něco přihodí, tak vás uštkne had, který vás ani nenechá dočkat soudné hodiny, protože má čekačku pár minut, nebo vás sežere krokodýl, či žralok. Ve všech případech se s lékárničkou špatně operuje, pokud nemá dostatečnou tuhost a protivníka jí neumlátíte. K lékárničce potom přibalte sluneční krém s faktorem 150 a repelent. A plácačka spolu s moskytiérou na hlavu jsou snad stejně strategické jako hever. Buď přežijete vy nebo několik tisíc much. Další společnost vám bude dělat také dvoucentimetrový mravenec s půlcentimetrovými kusadly. Než si stoupnete fotit ty krásy světa, nastříkejte si sandále repelentem, docílíte tak podstatně méně rozmazaných fotografií. Sekora by se v Austrálii vůbec vyřádil. Jakékoli boxy, jimiž neproleze hmyz, jsou podmínkou pro převoz poživatelných potravin.Oheň bez hranicPouštní Austrálie na noční satelitní mapě paradoxně nejvíc svítí. A to jen proto, že v jednom okamžiku existuje hned několik trampských vlků, co si pečou vuřta na táboráku a hýkají o Niagáře. Otevřené ohně jsou zde přísně zakázány! V případě požáru nevystupujte z vozu - oheň se zpravidla prožene velmi rychle po nízké suché trávě pod koly auta a je pryč. Paradoxně jste více v bezpečí vedle benzínové nádrže než v botkách na ohnivé zemi.Rakev na střešeV ceně kupovaného vozu jsme vyfasovali i lecjaké vychytávky, které měly z rozhicovaného auťáku udělat luxusní vilu. Děkujeme předchozímu majiteli za skvělý smysl pro humor. Vůbec nejgeniálnějším vtipným pokusem o motoristické „2 v 1“ byl střešní stan. Ten nápad – zaparkovat kdekoli a postavit si stan na střeše – ten bych nominovala na Nobelovu cenu. Škoda, že strůjce stanu v něm sám nikdy nenocoval.V případě takového střešního stanu totiž znamená „upadnout do pelíšku“ vyhrabat se bez jakéhokoli žebříčku na metr osmdesát vysokou střechu a za pomoci všech břišních svalů se nasoukat pod moskytiéru tak, aby se tam s vámi nenasoukal jediný moskyt. To pak uleháte tak dokonale probuzeni, že kýbl studené vody by to nezvládl lépe. Jen co jsem zalehla, začala jsem zvědavě pátrat, kam si lehne Tom. Poté, co jsem vydechla a namáčkla se na všechny moskyty na moskytiéře, nasoukal se ke mně s funěním slona zkomprimovaný do velikosti plyšového medvěda. „To je ale prima klaustrofóbický tunýlek, tady si můžem dělat tu túú jako vláček,“ povídám mu. „To je tak to jediný, co tady můžem dělat!“, dostává se mi odpovědi. Dále mi Tom nepřímo naznačil, že nemožnost odvětrávání miniprostoru není jeho chyba, a popřál mi dobrou noc. Ráno jsme si rovnali své končetiny do původních tvarů. Jejich rovnání značně ztížil ranní seskok ze stanu. Při takovém nočním odskoku na WC nabírá jindy suchá, nepodstatná fráze vašeho kolegy: „Nezabi se!“ docela na škodolibosti. Jednoho mého nočního křováckého pochodu Tom využil, aby si rozsvítil neónovou lampu (další bonus v ceně auta) a četl. Tom si s lampou ve stanu sice prima početl a mně záře usnadnila identifikovat jediné vozidlo na sto mil daleko, ovšem stejně tak je identifikovala i armáda brouků, zlákaná na megasvětlušku uprostřed pouště. Zavařovací ledniceDalší bonusovou noblesou byla pojízdná lednička. Je nutné ji zapojit až po nastartování a vypojit ji před vypnutím motoru. Ani po 14 dnech jsme nebyli schopni toto přehnaně jednoduché ledničkové pravidlo za žádných okolností dodržet. Navíc lednička potřebuje mít u svého větráčku trochu prostoru, jenže věci v terénním voze zcela neohlášeně putují, takže jsme ledničce nikdy nemohli dát to, co k provozu potřebovala. Ledničku zřejmě stejně trýznili i předchozí majitelé, což se podepsalo na klíčové funkci stroje – chlazení. Všechny věci v autě se nám přes první noc krásně zchladily, jen piva z ledničky zůstala teplá. Jednoho večera jsme řešili problém, co udělat s polootevřenou konzervou a Tom dostal geniální nápad: „Dáme ji do ledničky, ta by nám ji mohla znovu zavařit!“Orientace v bílé mapěNejpodrobnější autoatlas Západní Austrálie (též v ceně auta) jsem ověřila ve všech specializovaných knihkupectvích, zda je opravdu nej. A na mou věru, podrobnější jsem nenašla. Ostatní mapy připomínaly vlastně spíše letecké snímky - jako třeba moderní pokus vměstnat Austrálii do formátu „do kapsy“. Obsažené mapy naší bible se lišily měřítky podle toho, zda vůbec existuje něco, co by se na mapě dalo nebo mělo smysl zobrazit. Do mapy jsme na střídačku zírali s neskrývaným údivem a překvapením. Třeba na stránku o měřítku 1 : 2 000 000, kde na půlce A4 nebylo zaznačeno zhola nic kromě shrnující poznámky uprostřed: „početné sníženiny“. A tak jsme si do mapy kreslili sami. Naše malebné autíčko 5 x 6 cm určitě nikoho nezmate při hledání cesty. Nezkřížilo žádný mapový prvek kromě poledníku.Vyprošťovací prkénka„Jarrahové dřevo je tvrdé jako chlap, až budete potřebovat vyhrabat, podrží vám káru i na nejjemnějším písku!“, tvrdil nám kamarád Jura při předávání prkýnek z jarrahu. Zapomněl dodat: „A zadřeš si třísku!“ A to do všeho, co kolem prkýnek v autě za jízdy kočovalo. Tvrdost a mohutnost jarrahového dřeva je obdivuhodná. Tom sliboval, že jak se vrátíme, pozveme Juru na barbeque a jarrah prkýnka slavnostně spálíme. Ale vyměknul po jednom odpoledni, kdy jsme vyměkli všichni v měkkém písku. Krtek (náš černočerný teréňák) naplnil svou sudbu a jal se v měkoučkém písku zahrabávat. Nebýt prkýnek, máme noru až do středozemě. Fintou k vyhrabání je kromě důlních prací také upuštění pneumatik, a to skoro úplně. Pneumatikám se tak sypký povrch lépe uplácává. Drobný problém pak nastane zase na tuhém povrchu s kompresorem, kterému v našem případě nefungoval měřák.NářadíDoporučuji nasypat do jednoho kartonu lecjaké náhradní součástky na auto včetně izolepy. Snadno a rychle spravila urvaný nárazník, ulomené zrcátko i pavouka na rozbitém předním skle. Při předjíždění tzv. „road trains“ (silničních vlaků) nelétají totiž na štěrkové cestě kamínky, nýbrž meteority. Technickou příručku od výrobce s podrobným popisem vybavení vozidla berte automaticky. Kanystry s všemožnými tekutinami včetně náhradních pro auto zabíraly v podstatě všechen prostor našeho vozidla. Kdyby se vám zdálo, že zástěrky už opravdu drhnou o každičkou berušku přes cestu a došlo na odhazování nákladu, oželte balík s dobrotami i ty dechové a žesťové nástroje, ale NIKDY nevyhazujte ta monstra, co zaberou nejvíc místa – kanystry s vodou a s benzínem!Více praktických zkušeností a rad, jak přežít cestu kolem světa za 800 dní, najdete v právě vyšlé knize „ATA MUA kolem světa za 800 dní". Recenzi na tuto knihu najdete v rubrice Literatura. Křest knihy spojený s promítáním z Nového Zélandu proběhne: 15.5.08 – BRNO – 18.30, MZLU, posluchárna Q01 20.5.08 – TŘEBÍČ – 18.00, Městská knihovna 27.5.08 – ZNOJMO – 17.00, Městská knihovna 28.5.08 – PRAHA – 18.30, Klub cestovatelů Karavanseráj 18.6.08 – ROSICE – 18.00, Městská knihovna Více info na www.atamua.cz |
|
Přečteno 14720x |
Komentáře |
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Poslat odkaz Tisk Zpět |
| ||
Střípky |
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu |
Komerční sdělení |
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo |
Štěrba nabízí: |