Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
ČR | Afrika | Amerika | Asie | Austrálie a Oceánie | Evropa | Stř. východ |
Marek Pazderský / 15.01.2009 |
Dle původního plánu jsme měli sice jet vlakem už z Vizovic, ale protože by to vyžadovalo další týden dovolené navíc a ještě k tomu nám měsíc před startem expedice do Mongolska vypadl čtvrtý člen (Mára), kterého se bohužel už nikým jiným na poslední chvíli nepodařilo nahradit, tak jsme se rozhodli do Moskvy letět. |
Let Berlín-MoskvaO tom, že to bude z Berlína namísto z Prahy rozhodla bezkonkurenční cena letenek od Air Berlin (3000 Kč/os včetně poplatků). Sešli jsme se o den dřív v Liberci, dokoupili poslední zásoby na cestu a dobalili batohy tak, aby měly 30 kg, dalších 5 kg bylo v příručáku a 3 kg jsme měli na sobě. Ráno o půl páté jsme konečně vyrazili autem vstříc novému dobrodružství ve složení Karel (Marek Pazderský), Mamka (Sáva Vaško), Stano (Stanislav Čejp) a oficielní maskot výpravy Pan Opičák. V Berlíně jsme nechali auto u „kamarádky“, kterou jsem poznal asi před 14 dny a ta nás pak i zavezla na letiště Thegel (díky Helčo). Odbavení i let v pohodě, a tak nás za dvě hoďky přivítala Moskva.Nádražní noc v MoskvěPřivítalo nás vlastně spíš letiště Domodědovo, které je od centra zhruba 30 km. Nespěchali jsme, víza jsme měli vyřízena už z ČR, a tak namísto expresem za 750 R/3os. jsme jeli jen za 216 R, za to však hodinu a půl. Metrem (mají opravdu krásné stanice) jsme dojeli (20 R/os.) na Jaroslavsky vagzal (nádraží), kde jsme si vyzvedli už z Čech koupené jízdenky na Transibiřskou magistrálu (Moskva – Novosibirsk 2200 Kč/os. ve II. třídě) a uschovali si zde naše nechutně těžké batohy. Pak hurá do noční Moskvy na pivo, kartošky a hlavně na noční Kreml. Dovnitř (vstup od 10 do 15 hod) jsme stejně nechtěli, tak jsme ho jen kolem mauzolea s Leninem obešli a užívali si nasvícených památek bez lidí. Jednu zeď jsme jim tam trochu po tom pivu zneuctili (potřeba je potřeba) se slovy „to máte za tu okupaci“ a jeli zas zpět na nádraží. Díky lístkům na vlak nás tam policajti naštěstí nechali přespat. Pozor, na noc (24:00-6:30) se ale zavírají záchody, takže pokud se chcete vyhnout našemu naplňování plastových lahví žlutou limonádou, dojděte si předem. Ráno jsme byli ještě u MIATu koupit zamluvené letenky (nelze převodem z ČR) na zpáteční let z Ulánbátaru do Moskvy (430 $/os.) a pak už nám konečně jel náš „rychlovlak“.Zábava v pomalém rychlovlakuRychlost vlaku na Transibiřské magistrále se pohybuje jen v rozmezí od 40 do 80 km/hod. Měli jsme vagon č.12 (celkem 26 i s jídelňákem), hostesku Lenu, která nebyla z kraje moc sympatická (po družbě s vodkou se to trochu zlepšilo). Zajímavostí pro nás bylo, že na všech nádražích cestou, v jízdních řádech i ve vlaku samotném platí stále čas jako v Moskvě a zcela se ignoruje místní časový posun. Vlak zhruba tak tři až čtyřikrát denně zastaví na 10 až 20 min na velkých nádražích, kde je možné nakoupit jídlo a pití od místních (kartošky, pivo, vodku, ryby). Z okna jsou celou dobu vidět buď nekonečné lány nebo briozky (břízy). Nikde není možné otevřít okno, takže ve vlaku je nechutné vedro a místní chlapi sedí jen v trenkách, babičky trpí zahalené a pozor, mladý holky mají jen kalhotky a nátělníky (aspoň je na co koukat, když vás omrzí briozky). Každý vagon má svůj samovar, díky němuž si můžete kdykoli dát čaj, kafe či třeba čínskou polévku k obědu. Stejně tak je tam i záchod, ale pozor, při průjezdech zástavbou se na dost dlouhou dobu zamyká (zvláště při večerní družbě nastává problém kam jít a pokud vás chytnou mezi vagóny, tak je z toho slušná pokuta). První třída má normální kupéčka, mezi druhou a třetí (naše) jsme nenašli rozdíl kromě ceny. Jsou to takové kóje se sklápěcími lehátky a stolem pro 4 lidi, další 2 sedí a spí přes chodbu. Vyfasovali jsme kouzelnou babičku, studentku vojenské akademie, konkrétně balistiky střely, co nám tvrdila, že USA chtějí Rusko vymazat z mapy, a motorkáře, který jezdí opilý 300 km/hod a říká tomu „Raša adrenalin“. Neb jsme jediní cizinci, všichni si s námi chtějí povídat, a tak každý večer probíhá pravá družba plná jídla, piva a vodky, my samozřejmě vytahujeme slivovici. No, byly to zajímavé večery.Dále za NovosibirskPo 2 a půl dnech vystupujeme v Novosibirsku, kupujeme lístky na vlak do Bijsku (350 R/os.) a celou noc jedeme s novými spolucestujícími a samozřejmě i další družbou do Bijsku, kde končí koleje. Musíme začít využívat silniční dopravu. Autobus jede až za 4 hod, my chceme jet hned. Když se nám podařilo taxikáře usmlouvat na skoro stejnou cenu jako pomalý bus, tak jedeme autem 600 km až na Ruskou hranici za 1150 R/os. Cesta ubíhá rychle, povrch je lepší jak u nás, z okýnka obdivujeme nádherně podzimem zbarvený Altaj. Na hranici Taschanta (2457 m n.m.) jsme se dostali už ve tři odpoledne. Tam bohužel zjišťujeme, že je neděle a to je hranice zavřená, takže musíme počkat až do pondělí do 9 hod ráno. Chtěli jsme za vsí u potoku postavit stan, jenže přišel místní Kazach (jsme furt v Rusku), pasáček beranů a koz, že prý musíme spát u něj. No paráda, mizíme v útrobách jeho chatrče a začíná další družba. Nejdřív to byla velká sranda, ale po půl hodině naše slivovice zrušila 4 Kazachy tak, že nemohli chodit. Museli jsme je doslova odnést domů (nemaj pít, když to neuměj). Navíc nám chtěli znásilnit Sávu (nedali jsme ji), takže z toho nakonec byl opravdu poučný večer.Rusko-mongolské hraniceRáno jsme vyrazili na hraniční přechod, ale opět jsme nebyli vypuštěni z Ruska, neboť přechod není pro pěší. Stopujeme tedy auta. To se nám podařilo až ve 2 odpoledne, kdy nás konečně už Mongol vzal gazikem za 50 $/3 os. až do Olgiy, hlavního města nejzápadnějšího ajmaku. Na přechodu nás Rusové drželi asi hodinu a připomínalo to dost časy hluboké totality - kompletní prohlídka věcí i nás, ale nakonec to po malých hádkách dopadlo dobře a my mohli po projetí dvacetikilometrové bezcelní zóny vjet do vytouženého Mongolska. Začátek byl opravdu jako z pohádky. Přímo na hranici končil asfalt a za železnou bránou se rozprostírala už jen nehostinná krajina s vyjetými kolejemi od aut namísto cesty. Přesně takhle si to člověk představuje a ono to tak opravdu je. Mongolští celníci nás pak přivítali s úsměvem, speciální víza 45denní prošla bez problémů. Štěstí nám přálo, takže po 6 dnech na cestě jsme v Mongolsku, bydlíme v předem vytipovaném hotelu Tavanbogod (5000 T/os.-1000 T = 16 Kč) a zcela unaveni jdeme spát.Díl III. bude o našem horolezectví v pohoří Altaj . . . Cestu podpořila firma Warmpeace, Direct Alpine a ČHS. |
|
Přečteno 4306x |
Komentáře |
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Poslat odkaz Tisk Zpět |
| ||
Střípky |
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu |
Komerční sdělení |
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo |
Štěrba nabízí: |