Název podložce pod spacák dala firma Karrimor, která vyrobila první světové kousky.
Alu-matka Nejlehčí a nejméně objemnou karimatkou je bezesporu Alu-matka. Podložka s hliníkovou fólií je vhodná jen na léto, sbalená do rozměrů 10 x 26 cm si najde místo u každého trampa. S muší váhou 130 g však neizoluje a nevyrovnává terén, pouze ochrání spacák proti vlhku a nečistotám na zemi. Cena se pohybuje kolem 90 Kč. Pěnové podložky
Pěnovky Stále nejrozšířenější karimatky jsou pěnové. Jsou lehké, vyrábějí se v různých tloušťkách, barvách a nevýhodou je jejich nepraktická velikost po sbalení (srolování). Hmotnost se pohybuje v závislosti na rozměrech a typech od 150 do 400 g. Délka, šířka a tvar závisí na vaší fantazii a ostrosti nůžek. Izolační vlastnosti pěnových karimatek zlepšuje profilace tvořící „žebra“, která umožňují natáhnutí většího množství vzduchu.
Levná varianta (80 – 200 Kč) z polyethylenu s polootevřenými póry není příliš odolná vůči oděru nebo zatržení. Původní 5 – 12 mm silné karimatky častějším používáním zeslábnou na papírovou míru.
Karimatky z pěny s uzavřenými póry připomínají svojí tvarovou pamětí gumu. Příkladem jsou tzv. evazotky (EVA – ethylenvinylacetát), které sice na objemu neubraly, ale uzavřené póry nenasáknou vodu a použitý materiál má větší pevnost v tahu. Tyto podložky o síle 10 – 14 mm jsou dražší (400 – 500 Kč), ale celkově mechanicky odolnější. Jde o rozumnýkompromis mezi cenou, hmotností a životností.
Samonafukovačky Nejlepší izolační vlastnosti se spolu s pohodlím podařilo vtěsnat do samonafukovacích karimatek. Jak fungují? Pěnový materiál s extrémně otevřenými póry (Molitan, Rubex, atd) zalaminovaný do nepropustné tkaniny do sebe po otevření ventilu v rohu karimatky nasává vzduch a rozpíná se. Samonafukovací princip se doplňuje závěrečným dofouknutím a uzavřením ventilu. Při skládání se nejdříve uvolní ventil, tlakem na karimatku se vzduch vyhání ven a uzavřením ventilu se zabrání opětovnému nasávání vzduchu. Poté se teprve karimatka složí nebo sroluje do přepravní podoby.
Nejpohodlnější samonafukovačky jsou až 6 cm silné, 60 cm široké, a jsou pro lidi s nemocnými ledvinami nebo bolavými zády zárukou klidného spánku. Tyto cestovní matrace jsou vzhledem ke své hmotnosti (přes 1 kg) vhodné na cesty autem, nedají se při skládání podélně lomit, ale jejich ceny začínají již na 1000 Kč.
Dostatečné pohodlí vám zaručí i standardní 2,5 – 3 cm silné samonafukovačky. S takovou tloušťkou mohou být i o třetinu lehčí a po sbalení až o polovinu menší, také však znatelně dražší (až 3200 Kč). Nižší hmotnosti se dosáhne použitím kvalitnějších materiálů a vyřezáním podélných tunýlků do pěnové hmoty, bez kterých se karimatka nesmí podélně lomit, a tedy ani lépe skládat. Nižší hmotnost a větší skladnost ocení turisté, táhnoucí se s vybavením na zádech. Praktickým zjištěním je fakt, že většině turistů stačí karimatka o délce 160 cm. Extrémem je zkrácená, 120 cm dlouhá varianta, která váží 650 g a ve sbaleném stavu nepřesahuje 10 x 26 cm. Pod nohami nahrazuje karimatku batoh nebo oblečení. Hmotností tak samonafukovačky konkurují nejtěžším „pěnovkám“ a sbalitelností letnímu spacáku. Cena vzhledem k rostoucímu počtu značek na trhu za poslední dva roky klesá.
Nabízené značky se liší zpracováním a používanými materiály, což se projeví většinou v délce záruky. Příjemná je při kempování na nakloněné rovině protiskluzová úprava syntetických povrchů. Ventilek je zdrojem izolace (vzduch), pokud se ucpe, je karimatka nefunkční. Některé ventily mají zabudovaný speciální mechanismus, který umožňuje maximální průnik vzduchu při nafukování a zabraňuje vniknutí nečistot. Kovové ventily jsou oproti plastovým odolnější vůči mechanickému poškození (rozšlápnutí). U dražších samonafukovaček je v ceně lepící sada pro případ poškození svrchního materiálu. Drobné poškození se však těžko hledá, mnohdy nepomůže ani trik s ponořením do vody. Nemusí jít ani o propíchnutí, ale nekvalitní svrchní materiál, který není zcela neprodyšný. Jedním z řešení je poslat karimatku na opravu výrobci. Je to stále levnější než si koupit novou.
Pro samonafukovačku je nebezpečné skladování v teple, zejména na prudkém sluníčku, kdy může dojít k delaminaci. Projeví se vyboulením v místě odlepení textilie od pěnové hmoty. Proto se vyvarujte skladování karimatky za oknem (auto), zrádné je také její připevnění k batohu, kdy navíc hrozí i její mechanické poškození. Životnost prodloužíte otevřením ventilu nejen v domácím skladu, ale také ve stanu, který může být pro samonafukovačky s uzavřeným ventilem v letních dnech osudným. Ačkoliv se vnitřní pěna jistě časem slehne, váš dech jí může, jako u jediné karimatky, vždy navrátit původní vlastnosti.
Testování karimatek různých typů, druhů a modelů, je součástí výstav stanů firmy Holan sport, pořádané během léta na výstavišti v Letňanech. Pro mnohé návštěvníky této výstavy je to jedna z mála možností lehnout a porovnat na vlastní tělo pohodlí alumatky, pěnovek a samonafukovaček.
|