Jeho nosnost závisí na použitých materiálech a druhu spojení jednotlivých segmentů nosné konstrukce. Výrobci poslední dobou vyzdvihují pevnost tenkostěnných trubek z hliníkových slitin, které jsou pro cyklisty atraktivní svoji váhou, ale jejichž slabými místy jsou, jako u každého nosiče, body svaru. Ačkoliv současné technologie umožňují skutečně pevně spojit i takové konstrukce, svary ocelových trubek jsou dlouhodobé zátěži odolnější.
Velmi důležitá je tuhost nosiče, tu však při koupi tak snadno nepoznáte. Je ale možné se řídit pravidlem, že čím vyšší maximální povolená nosnost, tím je (s největší pravděpodobností) vyšší tuhost. Při vyšších rychlostech může být kmitající bagáž na "měkkém" nosiči velmi nebezpečná. (pk)
Hmotnost a užití Při nosnosti 15 kg váží hliníkové nosiče na rekreační turistiku kolem 360 g, ocelové při stejné nosnosti 640 – 800 g dle počtu použitých trubek (bočnice), které slouží jako prostorová výztuha pro náročnější užití. Ocelovým nosičům s maximálním zatížením do 25 kg by nemělo chybět přichycení na vidlici zadního kola. Tyto výztuhy by měly být směrem k zadní části plochy nosiče zkosené. Hmotnost až 900 g zaručuje skutečně pevnou kostru, schopnou odolávat i extrémům, jakým je např. umístění dětské sedačky.
I když jste jistě velice skromní a na cestách vystačíte s minimem vybavení, v některých zemích s řidším osídlením může být od obchodu k obchodu více jak den cesty. A kam přivážete lahve, které se vám do držáků na rámu nevejdou? Přece gumicukem někam navrch brašen, stejně jako bagetu, chleba, mokré prádlo a pytel s odpadky. A tak překročíte maximální povolené zatížení nosiče velice snadno. Nosnost zadního nosiče 20 kg pro muže a 15 kg pro ženu je mez, pod kterou není radno při náročných jízdách jít. (pk)
Držáky, objímky, úchyty a háky Na životnosti celé konstrukce se podepíše i způsob uchycení nosiče ke kolu a rovnoměrné rozložení nákladu v brašnách i mimo ně. Obecně se předpokládá, že několikadenní výlety budete absolvovat na trekkingovém kole, a tomu odpovídá i způsob přichycení nosiče ke kolu. Již na horská kola je většinou zapotřebí k univerzálním nosičům dokoupit různé systémy uchycení, které znamenají šroubky navíc a tím i větší počet problémových míst. Na naložení cyklobrašen nejsou stavěna speciální kola silniční nebo horská odpružená. Nezbývá než nestandardní nosič s maximálním zatížením 8 kg přišroubovat k sedlovce. Pro většinu cyklistů–silničářů je to lepší varianta než vozit letní spacák na řídítkách a vybavení v cyklobatůžku se speciálním zádovým systémem. Pro fanoušky odpružených horských kol a jízdy po technicky náročném terénu je nejlepší si nechat svařit konstrukci na zakázku, zejména vzhledem k předpokládané vyšší zátěži na nosič při překonávání kořenů, kamenů a prudkých sjezdů.
V Čechách dostupné nosiče najdete na stránkách v Odkazech, v pravém boxu této stránky, cyklobrašny jsou popsány v souvisejícím článku, na který se dostanete jednoduše přes pravý box "související články".
Děkuji za spolupráci Petru Krausovi (pk) |