Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
ČR | Afrika | Amerika | Asie | Austrálie a Oceánie | Evropa | Stř. východ |
Filip Zeman / 27.09.2009 |
Po Íránu jsme jezdili autobusy, vlaky i taxíky. Dálková i městská doprava zde funguje vcelku dobře, nicméně nabízí některá specifika a nástrahy, jež mohou návštěvníka ze střední Evropy překvapit. Rádi bychom se podělili o své osobní zkušenosti a nabídli užitečné informace včetně rad jak koupit jízdenku na autobus a kolik stojí. V závěru ještě upozorňujeme na nepříjemnosti a možná rizika ze strany všudypřítomných motorek a jejich jezdců. |
Meziměstské autobusy a vlakyAutobusy jsou levné a docela spolehlivé. Jezdili jsme těmi, kterým se tu souhrnně říká „volvo“, tj. autobusy západního typu, vyráběné v Íránu. I když měly různé stáří a kvalitu, jakousi základní úroveň měly. Řidič měl k ruce vždy stewarda, který rozdával něco málo k jídlu a pití, většinou krabičku s limonádou a zabalené oplatky a sušenky v různém množství, od jednoho kusu po velký plný sáček. Tato služba se nám docela hodila, při častých jízdách jsme na horší časy shromáždili spoustu dobře zabalených a trvanlivých cukrátek. Jak se dostat na nádraží a letištěNádraží bývají většinou dost daleko od centra. Dojet se tam dá taxíkem nebo autobusem za podstatně míň peněz. Ovšem jak zjistit, který z autobusů tam jede? Zeptat se, koupit lístek v kukani u zastávky a jet. Městská dopravaCentra měst jsou vzhledem k počtu obyvatel dost malá (kromě Teheránu), takže se dá hodně cílů obejít i pěšky, což jsme taky dělali. Městské autobusy popsané místním písmem byly pro nás dost tajemné. O taxi bývá mezi místními ve špičce dost boj, takže se tu uživí i ti, co jezdí na černo, cenu u obou variant odhaduji na 10 000 riálů za 2 km. V Teheránu už naštěstí mají několik linek metra a síť se pořád rozrůstá. MotorkyCo mi na Íránu vadilo, byly motorky. Jezdí všude, po silnici, po chodníku, uvnitř v bazaru, v parku. Je to otravné a potenciálně nebezpečné, třeba na náměstí v Isfahánu je poměrně kluzká dlažba a chodí tam spousta dětí, mezitím se projíždí místní mládež, což podle mě hrozí průšvihem. Jeden motorkář mě na temném úseku Ferdousího bulváru v nočním Teheránu strhl na zem, když se mi pokoušel ukrást žebradlo. Neukradl nic, zachránil jsem peníze i foťák, ale spadl jsem na ruku a bolelo to ještě měsíc. Pak už jsem si dával větší pozor. |
|
Přečteno 1682x |
Komentáře |
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Poslat odkaz Tisk Zpět |
| ||
Střípky |
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu |
Komerční sdělení |
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo |
Štěrba nabízí: |