Umisťování veřejných informačních terminálů, tzv. kiosků, je jedním z pilotních projektů Českého Telecomu, který zpočátku zahrnuje celkem 30 terminálů po České republice. Tyto vůbec první veřejné informační (multifunkční - narozdíl od terminálů na nádražích) terminály u nás slouží ke zjišťování přání a potřeb svých uživatelů (kostumizace). Na základě výsledků provozu a využití kiosků se časem přizpůsobí i jejich obsah a služby, které by nejlépe uspokojovaly své uživatele. V den otevření kiosku určenému turistům ve Špindlerově Mlýně, ke kterému se váže tento článek, bylo v provozu již 23 kiosků v ministerstvech, školách, benzínkách a městských úřadech (seznam v Příloze).
Multifunkční bedýnka Kiosky nejsou jednoúčelové. Kromě toho, že zdarma cestovatelům umožňují shlédnout aktuální informace o místě, kde se nacházejí (ubytování, sněhové zpravodajství, jízdní řády, neboli přístup na webové stránky dané destinace), poslouží vám i jako telefon nebo internetová pošta. Ta vám rozešle email, ale také SMS zprávu, panoramatickou pohlednici kopce nad vámi nebo osobní foto či videosnímek, pořízený vestavěnou webovou kamerou. Při telefonování si můžete zároveň surfovat na webu nebo posílat email. Pokud si však chcete skutečně pouze zabrouzdat na internetu, tak vám přeci jen lépe a levněji poslouží internetová kavárna, stejně jako u telefonování telefonní budka. Ceník si můžete nastudovat v Příloze v pravém boxu.
Jednoduchá obsluha První vámi prohlédnuté stránky, v případě Špindlerova Mlýna www.mestospindleruvmlyn.cz, jsou zdarma. Máte tak možnost se seznámit s obsluhou terminálu bez ztráty pár korunek. Využití dalších služeb tohoto internetového automatu vám zprostředkuje karta Trick, která je v prodeji od června roku 2002 a do konce roku by měla nahradit klasické telefonní karty. Z karty vložené do kiosku se příslušné peněžní částky odečítají až po vyvolání placené služby. Na monitoru je zobrazen stav peněz na kartě, takže máte kontrolu nad tím, na kolik vás takové vystávání u kiosku přijde.
Ovladatelnost kiosku zjednodušuje jednak fyzická, ale i virtuální klávesnice. Otázkou je, jak by se pracovalo na těchto klávesnicích v rukavicích, ale zatím nejsou žádné z kiosků, vzhledem k bezpečnosti, technické a fyzické náročnosti na displej, vystaveny venkovním podmínkám.
Zpracování služeb a nabízených informací je přehledné, stačí se nebát a odkliknout ten správný název nebo požádat pracovníka informačního centra, aby vám poradil. Obsluhu zvládnou také zahraniční turisté, kterým se nabízí průvodce v anglickém, německém a ruském jazyce.
Hudba budoucnosti Jako u každé nové věci, i zde je neustále co vyvíjet a vylepšovat. Všechny nedostatky jsou však zatím dány jednak technickou náročností vybrané služby, snížením bezpečnosti nebo příliš provozně náročné záležitosti. Například:
- Obsah prvních stránek, které jsou zdarma, je věcí provozovatele těchto stránek. U stránek Špindlerova Mlýna jsem se těšila na přehled ubytovacích zařízení, jejich kapacitu a obsazenost, nabídku služeb a cenové relace. Na stránce na mě čekal "pouze" seznam všech ubytovacích zařízení spolu s kontaky na provozovatele. Inu, protože můžete zároveň surfovat i telefonovat, tak nebude problém si obsazenost a cenu zjistit hned na místě. - Neočekávejte ani možnost vytisknout si vybraný dokument na připojené tiskárně. Tiskárna je přeci jen zatím více nástroj individuálních poskytovatelů než hromadné obsluhy. - K odesílaným emailům není možnost přidat přílohu. V tomto případě se jedná o bezpečnostní omezení. - V budoucnu by měli kiosky jíst i bankovní karty. Systém je již na to připraven, teď již záleží na přístupu jednotlivých bank. - Snad nejlepší zprávou je plánování zavedení služby sběr digitálních fotografií, které by se prostřednictvím kiosku odeslaly na osobní počítač. - Optimistické předpovědi mluví o stovkách těchto kiosků na našem území, včetně hraničních přechodů. Pokud tedy veřejný informační terminál na svých cestách nejen po ČR potkáte, neváhejte si jej vyzkoušet a napsat nám váš názor.
|