Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
![]() | ČR | ![]() | Afrika | ![]() | Amerika | ![]() | Asie | ![]() | Austrálie a Oceánie | ![]() | Evropa | ![]() | Stř. východ | ![]() |
Zdeněk Chaloupka / 25.03.2010 | ||
| ||
Konec stopování Jízda života i smrtiDostali jsme zaručeně nejhorší místa v autě. Jirka sedí na sedačce bokem ke směru jízdy, já zase na kusu molitanu a opírám se střídavě o hromadu batohů a o zadní dveře. Bát se nemusím, řidič je zvenku převázal provazem, kdyby se náhodou chtěly otevřít. To se po jednom prudkém nárazu skutečně děje a dovnitř se dostává kouř z výfuku a zima. Když se to stane potřetí, zvykáme si. Opírám se o batohy a snažím se usnout, ale cesta se pořád kymácí. I na to si ale člověk časem zvykne, a tak se s přibývajícím časem dostávám téměř do slastného spánku. To by mě ale nesměl vyrušit náraz, který mě a všechny spolucestující doslova vyhodil do vzduchu. Dodávka pokračuje v jízdě, já v pokusech znovu usnout. Přestávám vnímat všechny problémy kolem. Občas chcípne motor. To pak musí řidič vylézt a ručně ho nahodit obrovskou železnou klikou. Jednou mu chcípne v momentě, kdy brodí řeku. Alespoň si umyje nohy. Po další hodině jízdy motor chcípá definitivně. Už je hodně pozdě a konečně to nedrncá. Usínám. Dojedeme vůbec někdy? Celé auto se probouzí za prvních ranních paprsků. Řidič tu není. Není tu vlastně vůbec nic. Jen širá step kolem dokola a jedna jurta, ke které se vydává mladá slečna a vrací se s jejím obyvatelem a se solárními panely. Několika kabely je připojují k autobateriím uaziku. Slunce stoupá na obloze výš a výš a řidič se stále nevrací. Mirek s Honzou začínají být nervózní – zatímco my potřebujeme odjet ze země jenom kvůli vízům, na ně letadlo v Pekingu nepočká. Po dvanácti hodinách čekání uprostřed stepi se na motorce vrací náš řidič s náhradním dílem. Ani poté však uazik nenastartuje. Vše vyřeší až kolem projíždějící dělníci, kteří zhruba po hodině roztáčí motor. Dodávka odjíždí a největší starostí teď je, aby motor znovu nezhasl. Běží i tehdy, když večeříme v guanzu a řidič se dívá do mapy – resp. náčrtku, na kterém je několik kopců, jedna řeka a Ulánbátar. I takhle může vypadat navigace. Ve tři hodiny ráno dorážíme do Ulánbátaru. Moderním autem. Náš uazik skončil definitivně asi dvě hodiny jízdy před městem a dojeli pro nás řidičovi kamarádi. Po měsíci nocích ve stanu a jurtách uleháme do měkkých postelí. Trochu kultury na závěrSergeho guesthouse je vyhlášený především mezi Čechy, možná proto, že jeho majitel mluví po studiích na pražské ČVUT plynně česky. Druhý den s námi prochází město a zařizuje nám lístky na vlak do ruského Nauški. V jeho bytě se potkáváme s dalšími Čechy, resp. Češkami – jedna z nich je jen tak mimochodem učitelka angličtiny z mé střední školy. Večer se společně vydáváme do Divadla písní a tanců, kde shlédneme úžasné představení snad všech prvků mongolské kultury – hrdelní zpěv, operu, hraní na morichún (jakési violoncello se dvěma strunami) i několik tradičních tanců. Zatímco na pódiu zpívá hrdý Mongol o krásách své rodné země, na ulánbátarském nádraží se řadí vagóny Transmongolské magistrály. Jeden z nich je náš a za chvíli nás hlubokou nocí odváží ze země stád, nekonečných stepí a pohostinných lidí. Ze země, na kterou nikdy nezapomenu. | ||
| ||
Přečteno 4503x | ||
Komentáře |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
| ||
Střípky |
Komerční sdělení |
Štěrba nabízí: |