Výběr vázání Neexistuje univerzální vázání, a tak si vázání musíte sladit s botami, lyžemi, svým nejčastějším lyžařským stylem a nejpravděpodobnějším terénem, ve kterém se budete na běžkách pohybovat. Pro jízdu mimo stopu jsou vyráběna speciální vázání.
Boty Turistická obuv je zateplená a do značné míry přizpůsobena i chůzi bez vázání, do podešvi jsou přidávány látky na bázi gumy. Boty tak cestou po asfaltové silnici z tratí do hospůdky nezničíte. Naopak závodní obuv má neohebnou podrážku určenou skutečně jen pro jízdu ve vázání, chůze v ní se snadno stane nezvladatelným skluzem.
Boty na klasiku jsou nízké a nemají tak výrazné zpevnění v oblasti kotníku (často pouze elastický "návlek" přesahující kotník). Obuv pro bruslení je vyšší a má zpevnění plastovým skeletem v oblasti nad kotníkem. Skelet je s vlastní botou spojen kloubem, který umožňuje ohyb kotníku ve směru dopředu v závislosti na sklonu terénu a zabraňuje bočnímu "vrklání" nohy. Existují i boty combi s přezkami, jejichž povolením/dotažením se přizpůsobuje bota jednomu z výše zmíněných stylů.
Mechanismus uchycení boty Především turistická vázání se vyrábějí v "nášlapném" provedení, tj. že botu zespodu očistíte od sněhu, šlápnete špičkou boty do čela vázání, cvakne to a můžete vyrazit. Odepnutí je také jednoduché, stačí pomocí hůlky stlačit plošku ve špičce vázání a bota z něj sama "vyskočí". Sportovnější a závodní vázání používají systémy, k nimž sice musíte ohnout hřbet, ovšem zase se vám nestane, že znaveni po výletě marně kroužíte hůlkou nad vázáním a ne a ne se strefit na správné místo, což může člověka dovést téměř k šílenství. Další důvod volby "nenášlapného" provedení může být čistě strategický. Při závodech s hromadným startem by bylo možné bez mrknutí okna vypnout hůlkou soupeři vázání a ten by místo slavného startu skončil na zemi převálcován davy:-).
Typy vázání Provedení se různí. Zastaralý systém "75" nemá žádnou vodící lištu, která by spojovala patu se špičkou. Struktura podrážky pro tato vázání je nevýrazná, pouze ve špičce jsou tři dírky, do kterých zapadají výstupky vázání, a na patě prohlubně, které by měly zapadnout do podpatěnky v lyži. Často však na toto místo pata vůbec nedopadne kvůli bočnímu pohybu, kterému toto vázání nezabraňuje. Vodící lišty vázání jsou vynálezem, který posunul lyžování o značný kus dopředu a například pro bruslení je tento doplněk nezbytností. V botě se podle typu vázání nacházejí jedna nebo dvě hluboké drážky, které při jízdě "zapadnou" do lišt a bota tak nesklouzne do strany. Výhodou jedné drážky (u SNS systému) je snadnější čištění od sněhu. Každé vázání je variabilní podle velikosti boty.
U současných vázání se vyrábí specializované typy pro bruslení i pro klasiku. Liší se především tvrdostí gumy před špičkou, která "vrací" botu zpět do vázání a zabraňuje přemrštěnému pohybu nohy vpřed. Pro klasiku je guma tvrdší než pro bruslení.
Různé systémy
"75" či "50" (záleží na šířce rozteči vázání v mm) Zastaralý systém "nenášlapného" vázání. Špatně se čistí od sněhu, snadno se "ochodí" a bota pak ve vázání jednoduše nedrží. Jeho šíře přesahuje lyži a při jízdě v upravené stopě způsobuje drhnutí o její okraje. Výhodou je opravdu nízká cena (okolo tří set korun), ale když vezmete v úvahu délku jeho funkčnosti, pak se i tato výhoda stává irelevantní. Je určeno pro nenáročné turisty, kteří se na hory vydávají pouze příležitostně.
BRN Nášlapné vázání s vodícími lištami a jim odpovídajícími prohlubněmi v podešvi. Ve špičce boty jsou nepříliš hluboko v umělé hmotě zasazeny dvě protichůdné kovové příčky, což vede k jejich poměrně častému vyviklání a nepoužitelnost boty s příslušným vázáním. Při chůzi ve sněhu se pod kovovými příčkami velmi rád usazuje sníh a led, při jehož odstraňování se obrňte trpělivostí a počítejte s drobnými poraněními rukou od bodců hůlek. V minulosti s ním bývaly kompatibilní boty značky Botas, v současnosti jsou vyráběny pro vázání NNN. V dnešní době se toto vázání již nevyrábí.
NNN Kvalitní vázání nášlapné i nenášlapné od firmy Rottefella, které se vyrábí jak pro kategorii turista, tak pro kategorii závodník (v klasickém i skatovém provedení). Jeho drobnou nevýhodou jsou dvě drážky, které se hůře čistí od sněhu a drobných kamínků. Bota ve vázání perfektně drží, a to při aktivním pohybu i při sjezdech. S tímto vázáním jsou kompatibilní boty od firem: Rosignol, Alpina, Alfa, Botas a dalších. Cena turistického vázání je cca 1 100 Kč, závodního zhruba o 500 Kč více.
SNS Nášlapné vázání světové špičky. Opět se setkáte s různými systémy uchycení boty ve vázání a několika řadami pro různé kategorie běžkařů různých stylů. Jediná širší drážka v botě se velmi snadno čistí. Jsou kompatibilní s botami od firem: Salomon, Hartjes a jinými. Cena turistického vázání je zhruba 950 Kč.
V současné době se na všech českých horách můžete svést na upravených terénech, pokud se tedy alespoň někdy ve stopách pohybujete, je dobré se onou "starou dobrou pětasedmdesátkou" už konečně rozloučit. Ostatní vázání vám totiž zaručí, že vám nebudou drhnout o okraje kvalitně vyjetých stop. Vyhnete se tak i poznámkám závodníku, kteří po tratích krouží, protože stopa po projetí houfu "pětasedmdesátek" vypadá podobně, jako by ji rozjel bagr. |