Hádanky typu "Pokud nebyla nalezena žádná destinace, zkuste její jméno zadat podle mezinárodní transkripce." zpestřují totiž stránky snad každého prodejce letenek.
Nedostatky virtuálního světa Zdá se to tak jednoduché. Do tabulky se zadá datum, místo odletu a příletu. Počítač chvíli chrochtá a je tu výsledek hledání: "Omlouváme se, cena pro Vámi zadané datum odletu 05.08.2003 není v současné době v databázi k dispozici. Uvedené ceny jsou platné pro dnešní den. Letenku Vám můžeme ovšem zarezervovat již nyní. Pro odeslání požadavku klikněte na tlačítko vyžádat u příslušné ceny,...". Letenkově vzdělaný člověk ví, že ušetří, když poletí v úterý nebo ve středu, zůstane v destinaci přes sobotu, nevycestuje v době dovolených, využije po celou dobu letadel jedné společnosti nebo alespoň aliance. Na nejlevnější letenky však nenarazí ani s těmito znalostmi. Nebo vy už jste se přes internet zapisovali na"waiting list"?
Off-line katalogy Ve většině případů jsou stránky, na kterých letenku hledáte, skutečně pouhým vyhledávačem. Tyto "katalogy letenek" poznáte podle hlášek typu "...vyplňte objednávkový formulář a odešlete ho do našeho letenkového centra" nebo "Vaše poptávka byla úspěšně odeslána a naši operátoři Vám v nejkratší možné době odpoví. Pokud byste potřebovali svou objednávku upřesnit, kontaktujte nás na adrese" (žadná tam není). Vnímejte je jako on-line způsob komunikace cestovních kanceláří a agentur s konečným zákazníkem. Chybí zde jakékoliv podmínky nákupu letenky a vy máte pocit absolutního zoufalství, protože jste si objednali něco, o čem nevíte vůbec nic. Provozovatel stránek (agentura) se však o vás dozví vše - vaše přání a kontakt na vás. Do dvou dnů vám přijde vyrozumění, jak to s objednanou letenkou vypadá. Pokud si však chcete ušetřit čas, zvedněte telefon a zavolejte jim. Je to nejjednodušší a nejjistější způsob, jak se dozvědět všechny podmínky související s daným letem, popřípadě jiné možnosti letu do cílového místa (destinace). Je také větší pravděpodobnost, že vám vysvětlí termín: "platné ceny v uvedeném termínu - bez ohledu na volná místa". Agentura tak dosáhne svého - zavoláte jim a stáváte se pro ní potencionální provizí z prodané letenky.
Hledá se on-line konzultant Emailová komunikace skončila na otázkách týkajících se obecných podmínek letenky a možností letu. Za nejlepší považuji: "nic ve zlem, ale toto je dosti vytizena cestovni agentura, nikoli diskusni klub. Napiste prosim sve datum narozeni, abychom Vam mohli vyhledat optimalni spojeni odpovidajici Vasemu presnemu veku, nebo se obratte nekam jinam. Vase pripadne dotazy ke konkretnimu itinerari samozrejme rad zodpovim, ale na obecne skoleni o letecke doprave nemam pri nejlepsi vuli cas"(CKM). Provoukující email, žádající "školení", obsahoval jednak věk cestujícího (…) a otázky na přesměrování, termíny stopover a transfer, nejasnosti týkající se zadávání slevových karet. Tedy vše, co může ovlivnit cenu a podmínky letenky. U letu s již konkrétní cenou nebyl prodejce schopen říct, kolikrát se bude přestupovat. Zlatí konzultanti u přepážek!
Stovky odkazů, desítka prodejců Nabídka letenek nechybí ani na velkých portálech. Žádná koupě, nebo on-line rezervace, zkrátka LETENKY. Odkliknutí tohoto slova vás přesměruje na stránky cestovní kanceláře, nebo přímo do rezervačního systému, ke kterému však vede i přímá cesta.
Reálné letenky Vlastní rezervační systém využívají při komunikaci s potencionálním pasažérem samotné letecké společnosti nebo agentury, které na něj získaly licenci. Česky se s vámi budou bavit pouze česká agentura Asiana GTS (Letuska.cz), z leteckých společností samozřejmě ČSA, a částečně i British Airways. Znalost češtiny vám však nepomůže rozluštit zakódované podmínky letu na Letušce (např. MLPX3M3), a v anglických vysvětlivkách se budete orientovat stejně jako v čínské kaligrafii. Nevýhodou on-line rezervačních systémů leteckých společností jsou dlouhé formuláře a dotazníky, otravné loginy a hesla, což však platí zejména pro některé letecké společnosti (Lufthansa). Milým překvapením jsou stránky nízkonákladových společností (www.easyjet.com, ryanair.com, www.skyeurope.sk) s přehledně a jednoduše sepsanými podmínkami nabízených letenek, včetně ceníku poplatků za platbu kartou. Provozovatelé rezervačních systémů se ani férově netají tím, že "on-line způsob rezervace je vhodný pro rychlé objednávky zkušených obchodních klientů. Pozor: Ceny mohou být několikanásobně vyšší než při zadání dotazu operátorovi"(www.dust.cz). Což je sympatické. Stačí kontaktovat jejich operátora…
STUDOVNA PODMÍNEK A TARIFŮ Komunikace s operátorem se tak zdá nevyhnutelná a pokud si přečtete níže sepsané rady na levnou letenku, jistě se vám s nimi bude jednat lépe a neprotelefonujete svoji denní gáži. Na 20 Kč za minutu přijde volání na žlutou linku, pomocí které lze kontaktovat zprostředkovatele nákupu letenky nízkonákladové společnosti. Naopak zdarma je vytočení čísla zelené linky, kterou nabízejí klasické letecké společnosti.
Levné letenky bývají většinou již vyprodané, pokud si je nekupujete předem, a poslední možností, jak se k této letence dostat, je pomocí tzv. waiting listu. Přednost na této listině mají držitelé věrnostních karet dané společnosti, proto vlastnictví této karty nepodceňujte a při nákupu jakékoliv letenky si zažádejte o věrnostní kartu společnosti, se kterou poletíte. Dočasně budete u sebe mít jen papírovou kartu, ale po prvních nalétaných mílích obdržíte kartu plastickou. Příště vám může pomoci k levné letence nebo větším zavazadlům putujícím zdarma.
Na světě existují tři letecké aliance: One World (British Airways, Quantas, Finnair, American Airlines), Star Alliance (Lufthansa, SAS, Singapour Airl., South African Airl.) a Sky team (Air France, Alitalia, Delta, ČSA, Korean Airl., Air Mexico). Pokud se vám nepodaří poskládat jednotlivé segmenty letu pomocí jedné letecké společnosti, snažte se letět alespoň s aeroliniemi jedné aliance. Dosáhnete tak lepších podmínek (přesměrování je možné pouze v rámci jedné aliance)a možná i nižší konečné ceny. Ceny letenek se udávají jen výjimečně s letištními poplatky, které tvoří tzv. security tax (bezpečnostní taxa), poplatky za služby letiště a někdy také tzv. imigrační (statistické) poplatky, např. při cestě do USA. Všechny tyto poplatky jsou uváděny v USD, a jejich výše v Kč závisí tedy také na kursu měn v den letu. Je to jeden z důvodů, proč se tyto poplatky sdělují v přibližných částkách. Výše bezpečnostní taxy se liší dle aliance, jejíž členem je vámi vybraná letecká společnost. Sky Team vybírá 4 USD, Star Alliance 8 USD, a to vždy za každý segment letu, takže pokaždé, když usednete do letadla, spadnou do pokladničky letecké společnosti další dolárky za vaši zvýšenou bezpečnost. Letištní transferové poplatky (poplatky za využití letiště při přesedání do navazujícího letadla) se neplatí pouze v Londýně a Kodani, proto jsou dálkové lety SAS a BA o něco levnější.
Různě jsou také leteckými společnostmi přijímány studentské, mládežnické nebo učitelské slevy. Karta ISIC je sice obecně věkově neomezená, ale jediná British Airways akceptuje studenty až do 34 let. Stejná společnost neuznává kartu ITIC, a tak je učitelům doporučováno kupovat si letenky u Lufthansy, Alitalie nebo Air France.
Nový letový řád se "lije" do systému na konci března a září, takže se na operátora nezlobte, pokud vám při rezervaci letenky měsíce předem sdělí, abyste se na přesnější informace přišli zeptat po 1. dubnu nebo říjnu.
Stopover, tedy přerušení letu trvající více než 24 hodin (jinak jde o transfer), je někdy možný pouze na domovských letištích . Transfer je i případ, kdy si v Londýně mezi přestupy dojedete do centra a zpět na letiště, stihnete to do 24 hodin a ještě nasednete do "svého" letadla.
Rekonfirmace je znovupotrvzení letenky před odletem, doporučuje se zhruba 3 - 5 dní před plánovaným letem. Nepodceňujte ji za žádných okolností.
Přesměrování (tzv. rerouting) letu je možno pouze v rámci určitého regionu. Můžete si tak při koupi letenky Praha - L.A. zvolit zpáteční let pouze z New Yorku, a to i v době, kdy už pobýváte v USA. Schválení tohoto přesměrování záleží na volných místech z nové destinace a schválení leteckou společností. Je nutno počítat minimálně s dopočítáváním letištních tax. Obecně vás přesměrování (pokud není zakoupena k letence jako služba zdarma) vyjde na desítky dolarů (viz podmínky letenky). Při koupi letenky si zkontrolujte tzv. endos letenky, tzn. podmínky, se kterými si letenku kupujete. Na nesrovnalosti se raději ptejte hned než při placení nesmyslné částky na tisíce mil vzdáleném letišti. Platí pravidlo - čím levnější letenka, tím omezenější a dražší jsou později požadované změny (storno, přesměrování , změna datumu zpětného letu atd.). Charterové lety jsou cenově výhodné zejména v mimosezóně, ale charterová společnost si vyhrazuje právo na změnu času odletu, stejně jako dnů, popř. letiště bez předchozího upozornění. Do vybraných destinací jsou cenově výhodné i v létě (Fischer, Condor), kdy cestovní kanceláře samy nevyužijí kapacitu letadla. Charterové letenky jsou nevratné a musí být uhrazeny v plné výši ihned při rezervaci. Obecně se za rezervaci v rámci Evropy platí 1000 Kč, pro mimoevropské lety 2000 Kč. Companion fare je tarif, nabízený většinou v mimosezóně v podobě akční ceny za podmínky, že si stejnou letenku koupí minimálně dvě osoby.
Na žádost o poskytnutí těchto rad nejvstřícněji reagovala společnost GTS International, komunikace s ostatními společnostmi je částečně uvedena v první části textu. Seznam leteckých společností a prodejců letenek najdete v Odkazech. |