Zkušení bikeři i rekreační cyklisté už se jistě nemůžou dočkat, až zase šlápnou do pedálů.
Co ale takhle zkusit něco nového? Tandemy jsou u nás spíše raritou než běžným jevem. Většinou to jsou, nebo alespoň bývaly, stroje vyrobené po domácku svařením "několika trubek" rukou šikovného kutila a cyklistického nadšence v jedné osobě. Existují ale firmy, které tato dvojkola vyrábějí.
Ale k tandemu samotnému. Název nám napoví, že se jedná o kolo určené pro dvě osoby. Z této základní vlastnosti také vyplývají obrovské přednosti tandemu. Na první místo řadím - tandem jako zdroj zábavy. Jízda na tandemu otevírá nové cyklistické obzory a přitom v sobě snoubí dvě individuality. Dovedu si tedy představit, že takové tandemové šlapání je mnohem větší sranda, než si jen tak s někým vyjet na normálních kolech (i když to také není k zahození).
Navíc, jste-li dva na dvou kolech, s největší pravděpodobností bude jeden rychlejší a jeden pomalejší. Chcete-li tedy zůstat pohromadě, bude se buď jeden otravovat pomalou jízdou nebo ten druhý vypustí duši (tu svou - vypustí-li tu u kola, svého rychlejšího spolujezdce stejně nedožene). Na tandemu tento problém odpadá. Řekla bych, že si můžete být téměř jisti, že vám váš partner neujede, ani na něj nebudete muset věčně čekat. Budete ho mít, takříkajíc, stále za zadkem.
Po předjetí pár funících cyklistů objevíte další potěšující vlastnost tandemu: je rychlejší a stabilnější než obyčejné kolo a dojedete na něm dál. Přece jen šlapou dva lidé a to se musí někde projevit. Takže do kopců, kam i trénovaní namakanci supí s tváří zalitou potem a rudě zářící, takže máte dojem, že Kladno nebude daleko, vy si zlehka šlapete a čas si krátíte duchaplnou konverzací. Díky vyšší váze docílíte závratné rychlosti také při sjezdech. Razantnějšího brždění se bát nemusíte. Není tak riskantní, jelikož díky váze toho vzadu nehrozí, že by se kolo zvedlo "na přední". Ještě co se brždění týče. Pamatujte, že na těžkém tandemu potřebujete větší brzdnou dráhu a také průjezd zatáčkou si žádá větší poloměr.
Tandem je jeden stroj ovládaný dvěma lidmi. Ti se tedy musí umět domluvit, jak takový stroj společně ovládat. I odborníci tvrdí, že jízda na tandemu rozhodně přispívá k utužení partnerství. Chcete-li se tedy s nějakým nebo nějakou společně utužit, svezte je na tandemu!
Kdo by měl ale sedět vepředu a kdo vzadu? Posadíte-li svou křehkou přítelkyni dopředu, budete jí sice moci sladce šeptat do ouška či sledovat práci jejího hýžďového svalu, ovšem z hlediska aerodynamiky to bude zcela špatně. Platí, že vepředu by měla sedět vyšší a těžší osoba. Vzadu to ale také vůbec není k zahození. Zatímco ten vpředu musí dávat pozor na cestu, řídit, brzdit a dělat jiné podobně nezáživné věci, ten vzadu se vesele rozhlíží po krajině, jezdí bez rukou, čte si mapu (nebo jinou zábavnou literaturu), drbe se za uchem i jinde, debatuje s kolemjedoucími nebo jen tak lelkuje a když se mu zachce, tak občas i šlápne do pedálů. Neměl by ale dělat nenadálé pohyby, naklánět sebe či kolo ve snaze lépe vidět přes spolujezdce vpředu či se dokonce snažit kolo řídit. O každém větším zamýšleném pohybu by měl "řidiče" upozornit. Řidič naopak by se měl snažit o plynulou a předvídatelnou jízdu. Na tandemu totiž nelze na poslední chvíli dělat náhlé změny ve směru či rychlosti jízdy. Jezdci by tedy měli být ve střehu a vzájemném kontaktu. Hlasité pokyny tomu druhému jsou jistě na místě.
Tandem je výhodou nejen pro různě fyzicky zdatné lidi. Umožňuje cyklistické vyžití i lidem různě postiženým. Např. nevidoucí, pro které je normální kolo prakticky nedosažitelné, tak nejsou o tuto bohulibou činnost nijak ochuzeni. Zrovna tak lidé v rekonvalescenci jistě ocení pomoc zdravého a zdatného spolujezdce, zvláště pak při šlapání do kopce, že? Tandem prostě zahlazuje rozdíly v síle, velikosti či schopnostech.
Tandem je kolo, které ocení celá rodina. Rodičové si příkladně mohou vyjet na romantický výlet. Děti naopak, pokud sdílí tandem se zkušeným cyklistou, se mohou bezpečně naučit různé finty při řízení kola. Jsou-li vaše ratolesti na šlapání ještě tuze malé, můžete pro ně pořídit přívěs nebo dětskou sedačku na kolo. Pro ty trochu odrostlejší je tzv. půlkolo. Půlkolo je přídavné kolo, které je dvojitým kloubem volným v horizontálním i vertikálním směru spojeno pomocí objímky se sedlovkou běžného kola. Půlkolo je výhodou pro ty děti, které ještě samy neudrží rovnováhu nebo výkonnostně nestačí a na tandemu ještě nedošlápnou. Dítě může samo řadit, přibrzďovat i přišlapovat. Má takový svůj bezpečný bicykl, kterému ovšem chybí přední kolo a vidlice.
Reakce lidí na tandem ukazuje na jeho všeobecnou oblíbenost. Lidé mají tandemy rádi. Na tandemisty jsou většinou milí, laskaví, nebojím se říci až přátelští. I ostatní "normální" cyklisté vždycky něco prohodí, když vás míjejí, zatímco na obyčejném kole by si vás nikdo ani nevšiml.
A teď, když jsme vás navnadili, jak takový tandem získat? Jelikož ho v obchodě stěží najdete, máte prakticky dvě možnosti. První je obrátit se na dovozce některých velkých světových značek, kteří se mohou pokusit dovézt pro vás jeden kus přímo na objednávku. Druhou možností jsou někteří čeští výrobci rámů. Počítejte ale s tím, že tak či tak, cena tandemů není bohužel úplně zanedbatelná.
Kolo teď už máte. Teď jen sehnat druhého do party a vyrazit. Takže lovu zdar a ať se vám dobře šlape!
|