Zprostředkovatelské agentury Loni v lednu jsem brouzdala jen tak po internetu, když mi do oka padla nabídka na zajímavou práci na lodi. Začala jsem tedy hledat spolehlivou zprostředkovatelskou agenturu. V Čechách existuje agentura PTK, a také pan Miloslav Kolenčík, který ale zajišťuje práci přes slovenské partnery. Nejspolehlivější a nejpříjemnější se mi jevila prostějovská agentura World Cruise Center. Na začátku všeho byl úspěšný konkurs se zástupcem CCL, vedený v angličtině. Připravte se, že zeptat se vás mohou na všechno, od vašich koníčků přes rodinné zázemí až po recepty na jídlo a míchané drinky. Teoreticky potřebujete mít dva roky praxe, ale na lodi jsem potkala i lidi, kteří zákulisí restauračního divadla viděli poprvé v životě:-).
Povinná školení a kurzy Po pohovorech jsme povinně absolvovali kursy STCW 95 (Osobní bezpečnost a společenská zodpovědnost, Způsobilost záchranáře, První pomoc, Protipožární kurs, Krizový management) částečně na Slovensku v Bratislavě, popř. v Žilině, a částečně v Polsku v Gdyni. Může se vám stát, jako nám, že po příjezdu do Gdyně - po vlastní ose - zjistíte, že nemáte, kde bydlet, že kursy jsou na trochu jiné adrese, než vám agentura nadiktovala, anebo taky že další kurzy v námořní škole nejsou ani zamluvené. I přes tyto překážky se nám podařilo vše úspěšně absolvovat, a to všechno v pohodě a s humorem. Zařádili jsme si v bazénu na raftu, s rachejtlemi, oživovali se navzájem, plazili se s dýchacím přístrojem v zakouřeném sklepě atd. Získané certifikáty platí 5 let.
Počáteční náklady Druhou částí celé mašinérie vyřizování je speciální vyšetření. Nároky se liší dle plavební společnosti. V Praze a v Brně jsou 2-3 lékaři, kteří vám mohou potvrdit formulář, že jste schopni pracovat na lodi. Cena se pohybuje okolo 5 - 6 tis. Kč, ale tyhle náklady se dají snížit. Jednotlivá vyšetření provede vaše praktická lékařka a vy přijdete jen s výsledky (originály). Pak to stojí jen 1 000 - 1 500 Kč. Pokud vaše praktická lékařka odmítne vyšetření udělat, existuje ještě jedna finta - jet do Bratislavy. Mě to vyšlo asi na 3000 Kč. Zbývá již jen vyřídit C1/D víza (námořní + tranzitní), to ale zařídí agentura. Vy už jen čekáte, až vám od společnosti přijde smlouva, tzv. Letter of Employment. Ve smlouvě je napsané datum příjezdu na loď, jméno lodi a vaše pozice. Čekací doba může trvat až 6 měsíců, já jsem čekala 3,5 měsíce. Proto nedoporučuju opouštět dosavadní práci. O tom, že vám přišel Letter of Employment vás informuje agentura někdy měsíc, někdy týden před odletem. Vyřídí vám víza, letenku a můžete vyrazit. Celkové počáteční náklady jsou tedy cca do 40.000,- Kč (4 000 Kč vízum, 13 500 Kč letenka, 8 800 Kč agentura, 10-12 000 Kč kursy, 3 000 Kč lékař). Kontrakt trvá 6-9 měsíců a společnost od vás očekává, že se po dvou měsících dovolené vrátíte zpět.
Nástup na loď Po příletu do Miami vás čeká imigrační kontrola. Poté co vystojíte několikametrovou frontu, posadí vás do nějaké kanceláře, seberou vám pas, pak vám ho zas vrátí a pošlou vás do další mnohametrové fronty. Maličkost. Pak už musíte jen najít stanoviště hotelového autobusu (shuttle) do vašeho hotelu. Všude jsou naštěstí velké cedule a autobus je zdarma. V hotelu máte zaplacený jeden nocleh a jídlo. Většinou se jedná o hotel Marriot. Je nutné si dojít zkontrolovat tzv. „schedule board“ – nástupní program. Liší se podle toho, na kterou loď jdete. Tam je napsané vaše jméno, pozice, loď a jakým způsobem se tam dostanete. Pokud má vaše loď „home port“ (domácí přístav v USA) v Miami, jedete taxíkem a necháte si účtenku, kterou vám proplatí. V případě, že jedete např. do Port Canaveralu jako já, čeká na vás v 6 ráno rozhrkaný autobus. Když jsem uviděla řidiče, který měl něco mezi sedmdesátkou a smrtí, přemýšlela jsem, co se rozpadne dřív. Zda on nebo autobus. Vydrželi oba.
Školení na lodi - college V Port Canaveralu už čekala Fantasy, naše college loď. Po příjezdu většina z vás absolvuje ještě měsíční školení se všemi možnými zkouškami, testy, praxí atd. Dá se to zvládnout, u společných aktivit se seznámíte, je sranda a máte s kým chodit do „crewbaru“ (bar pro posádku). Po získání certifikátů se dozvíte, na jakou loď půjdete už doopravdy pracovat. Nemusí to ale platit na sto procent. Po návratu do Miami zjistíte, že se třeba jedná o úplně jinou loď. Proto je opravdu nutné si údaje neustále kontrolovat na „schedule board“ v hotelu.
Pobyt na lodi Hned první den po příjezdu na novou loď vyfasujete uniformu a jdete makat. Bacha na safety shoes, neboli pracovní boty! Kluci byli v pohodě, ale holky na úzké boty nadávaly a trpěly. Boty jsou neskutečně nepohodlné, bohužel však povinné. Dá se jim vyhnout jen v případě, že vám lodní doktor vystaví potvrzení, že je prostě nosit nemůžete. A to bohužel záleží spíš na něm, než na množství puchýřů a otoků na vašich nohou.
Pozice Team waitera Pokusím se popsat práci team waitera (servírka pro hosty - nejčastější pozice). Team waiter pracuje v denní nebo noční směně. Noční je lepší, je méně práce, ale málokdo se tam napoprvé dostane. Dopoledne strávíte na Lidě, což je samoobslužná restaurace, kde se jen utírají a uklízejí stoly, doplňují příbory, konverzuje s hosty atd. Taky vás klidně pošlou před restauraci, abyste tam 3 hodiny každému procházejícímu řekla: „vítejte k obědu“, je to fakt skvělý… Ale večer okolo páté začíná práce v klasické restauraci s obsluhou, kde si „zaděláváte“ na dýžka. Abyste byli v obraze, společnost vám měsíčně zaplatí 70 $, zbytek je spropitné. Ne, nedivte se, je to pravda. Ale k platu se vrátím později.
Popis jednotlivých pozic Restaurace je rozdělená na stanice po cca 20 hostech. Stanice se po měsíci střídají. Každou stanici obsluhuje headwaiter (hlavní číšník) a team waiter (asistent). Headwaiter bere objednávky, dává menu, podává jídlo a je neustále u stolu s hosty. Team waiter to jídlo nosí, dolévá vodu, uklízí stoly. Na rameni nosíte až dvanáct talířů. Taky mi občas spadly J. Celou plavbu máte stejné hosty, přibližně v 18 hod první várku (early sitting) a ve 20 hod druhou (late sitting). Menu musíte umět nazpaměť, každý den je jiné. A když jsme u hostů, tak se vrátím k systému placení.
Výdělek na systému tippů Na lodi probíhá bezhotovostní styk, vše jde přes kartu, kterou host dostane po vstupu na loď. Na tu si uloží peníze, ze kterých se mu první den strhnou automaticky tipy pro team waitera, headwaitera a pokojskou. Je to pevně daná částka, cca 2 $ na den na osobu, která sedí u vašeho stolu. Ale pokud je host nějakým způsobem nespokojený, může si spropitné vzít zpátky. Kdo z vašich hostů zaplatil a kdo ne, se dozvíte až na začátku další plavby. Musím ale říct, že se mi nestalo, že by mi nezaplatilo víc jak 4-5 lidí. Pak ještě můžete dostat tzv. extra-tipy, které se dávají poslední den plavby. Chcete, aby vám opravdu zaplatili? Vydejte ze sebe maximum. Samozřejmě, že servis je důležitý, ale drobné chyby (i vidličku na zádech) vám hosté odpustí, když se budete usmívat a bavit je. Součástí obsluhy je totiž i zpěv a tanec. Je to různé loď od lodi, ale na Sensation se zpívalo O Sole mio, God bless America, tancovala se macarena a hot, hot, hot. No, a dělá se 7 dní v týdnu, 10-14 hodin denně. Volno máte jednou za 7 - 8 dní, tzv. lunch off, a znamená to, že nepracujete přes oběd. Dá se vydělat 1 900 - 2 400 $ měsíčně, záleží na stanici, vašem headwaiterovi i na sezoně. Systém práce a výše mezd se liší samozřejmě od společnosti. Ale ta makačka za to stojí, my aspoň měli dobrou partu, jezdili jsme ve volnu po okolí, po večerech navštěvovali crewbar…
Předposlední poznámku věnuji slečnám. Jestli půjdete na loď, na college nevěřte nikomu ani slovo. Ostřílení námořníci vám budou rvát takový klíny do hlavy, že si budete připadat jako jejich životní láska! Mě dokonce jeden chodil zpívat na kajutu R. Kellyho.:-).
Na závěr bych jen chtěla dodat, že kdybych se po roce měla rozhodnout, zda loď ano či ne, šla bych do toho znovu! Takže všem, kdo to chtějí zkusit, držím palce.
A abyste se rychle sžili se „ship language“ neboli lodním slangem, tady je pár příkladů: Mammagaio [mamagájo] – totální flákač Basura room [basura rům]– místnost na odpadky Mucho, camaros [mučo, kamaros] – hodně Babaloo [babalu] – trouba, blázen Fix á la carte [fix ala kárt] – dostat někoho do problémů Paysanos [pajsános] – krajani Makakos – černoši Bambalona – tlusťoch Escargot [eskargo] – být pomalý Barato [baráto]– levný, i o hostech Fish [fiš], battyfish [batyfiš] – gay, lesba Salsa - bordel Miami – odpověď, když absolutně netušíte, kde někdo, něco je Coastguard – pomoc od někoho z cizí stanice |