Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
ČR | Afrika | Amerika | Asie | Austrálie a Oceánie | Evropa | Stř. východ |
Martin Adámek / 26.03.2009 | |||||||||||
Většina cyklocestovatelů svými brašnami obkládá horská kola. Já jsem sice asi trochu maniak, ale jezdím na treku. A ještě trvám na úzkých pláštích. Sice jsem vzhledem k momentálně dostupnému výběru už slevil z šířky 35 mm na pro mne mezních 37 mm, ale dál se mi nechce. Speciální dálkové pláště se dělávají v šířce 42 mm. Kamarád jednou jel na treku se třemi zadními brašnami na hladkých pláštích o šířce asi 28 mm („pojedeme po silnici, tak aby mi to jelo“), a můžu potvrdit, že kolo v podstatě nepíchal. Protože on ho doslova bouchal, a to poměrně často. | |||||||||||
Podle některých názorů je tvorba osmičky daná tím, že používám úzké pláště, podle jiných zase tím, že mám velká kola. Každopádně horské kolo řeší obojí, takže když nebudete extrémisti jako já a ten můj kamarád, a brašny naložíte radši na horské kolo (já mám jen ten jeden trek, vybavený pro bezpečnou a komfortní jízdu po silnici, a víc jízdních kol neprovozuji), tak budete mít kola o průměru cca. 26“ místo cca. 27-28“, a navíc patrně budete mít trochu širší pláště. Pro jízdu po silnici rozhodně ani s brašnami nepotřebujete nějaké enduro obutí, takže v rámci horského kola asi můžete zvolit relativně užší pláště (na zvyklosti panující u MTB), a rozhodně se nebojte zvolit hladký vzorek. Ten vám ušetří mnoho sil, aniž by to mělo vliv na odolnost kola. Akorát na to pak samozřejmě myslete v zatáčkách a za mokra, abyste to někde nepoložili. Ale dá se na to zvyknout, já na hladkých pláštích jezdím skoro celý život, a plně mi vyhovují (taky se ale snažím držet asfaltu). Jen když jsem na předchozím treku jezdíval celoročně, tak jsem vepředu míval trekový vzorek, aby mi na sněhu nepodjelo přední kolo. Ale ono pak to kolo (jízdní) docela korodovalo od posypové soli, tak jsem dostal rozum, a na novém kole jsem na sněhu jel jen jednou, a to ještě nechtěně, když jsem jel z domu 37 km na sever, a při přejezdu kopce se najednou nečekaně objevil sníh :) Ještě zmíním, že je dobré zvolit reflexní pláště, protože jsou krásně vidět. A k tomu je také dobré blikat, svítit, používat přilbu, ale kdybych se tady pustil do bezpečnosti, tak by z toho fakt byla knížka. Ráfky a drátyŽe jsem narazil na ty pláště a kola vůbec, tak ještě zmíním něco o drátech. Za prvé: nešetřete na nich. Chcete-li kolo obkládat s brašnami, pořiďte si dobrý zadní ráfek a do něj dobré dráty. Sice normálně zbytečně neutrácím, a často tvrdím, že středně drahé komponenty jsou na cesty lepší, než ty nejdražší (protože ty nejdražší už jsou příliš odlehčené a nejsou masivní), tak u drátů se praštím přes kapsu. Posledně jsem dal za ráfek čtyři stovky, a další dvě za dráty do něj (32x6), takže mě i s prací (no jo, výplet si nechám udělat, i když se jinak snažím o svého mazlíčka pečovat osobně – taky ale na dílnu nesu samotné zadní kolo, zbytek si nechám doma) ten výplet přišel na 820 Kč, ale u kola pod brašny se to vyplatí. Můžete si vybrat ráfek za 150 Kč, ale ten vám pod brašnami moc daleko nedojede. Samozřejmě si pak vezte tak 3-4 náhradní dráty s sebou, nezapomeňte přitom na centrklíč (pokud neumíte centrovat, ničemu to nevadí – prostě se to naučíte sami ve chvíli, kdy usoudíte, že větší osmičku, než jaká tam vznikla, už z toho snad neuděláte – mám to vyzkoušené, na cestách je hlavní mít díly a nářadí, potřebný pracovní postup už nějak odvodíte). Poprvé jsem dráty dal do brašny. Brašnu sice nepoškodily (ale do vodotěsné vložky či brašny bych je už nedal), ale docela se ohnuly. Pak jsem je přestěhoval přímo na nosič, resp. těsně pod něj – přilepil jsem je k němu na 2-3 místech izolačkou, a jsem s tím řešením velice spokojený. Náhradní dráty takto vozím už velmi dlouho, nikdy se mi tam neohnuly, ničemu tam nepřekážejí, neztratil jsem je, a mám je tam pořád k dispozici.A když budete dávat dělat výplet kola, požádejte servisáka, jestli by mohl preventivně kouknout i na náboj. Obvykle ho stačí dotáhnout, nebo v něm jen něco málo vyměnit, a za pár korun je jako nový. A kdyby byl přece nadobro špatný, tak se ho vyplatí vyměnit s ráfkem, při jednom výpletu. Náboje samozřejmě pod brašnami také trochu trpí. Ale moje zkušenost ukazuje, že i když už se tváří mrtvě, tak jsou často opravitelné dotažením, příp. malou výměnou vnitřku. | |||||||||||
| |||||||||||
Přečteno 12755x | |||||||||||
Komentáře |
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Poslat odkaz Tisk Zpět |
| ||
Střípky |
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu |
Komerční sdělení |
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo |
Štěrba nabízí: |