Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
![]() | ČR | ![]() | Afrika | ![]() | Amerika | ![]() | Asie | ![]() | Austrálie a Oceánie | ![]() | Evropa | ![]() | Stř. východ | ![]() |
Jiří Bošek, klára Hejnová / 4.10.2007 |
|
Exotičtí turistéNa kole jsme potkali všehovšudy dva cestovatele jedoucí „na těžko“. Kolo zde používají maximálně domorodci přepravující se na své pole a také děti, které i na celoodpružených modelech sviští vesnicemi. Jen při zpáteční cestě na nás před Jerevanem koukalo 6 trénujících silničních cyklistů stejně udiveně jako my na ně. Nejvíce se o naše kola zajímaly děti, hlavně ty arménské se chtěly nechat svézt. Je třeba si však dávat pozor, s jakým úmyslem přicházejí - Bóša tak přišel o sluneční brýle.Silniční ementálStav arménských a gruzínských silnic se dost viditelně liší. V Arménii jsou asfV Gruzii jsou v lepším stavu jen hlavní tahy mezi velkými městy (Tbilisi, Khasuri, Kutaisi, Batum). Děravý stav prašných asfaltek a absence jakéhokoliv dopravního značení včetně směrovek a názvů vesnic vedli ke značnému snížení naší denní dávky ujetých kilometrů. V Gruzii jsme se pohybovali na polovině arménských etap - 30 km po drncající gruzínské silnici bylo totožných s 60 kilometry arménskými. Z kopce a do kopce bylo zpomalení plně naložených kol ještě větší. Bezpečí bez předpisůAč to zní neuvěřitelně, cítili jsme se na tamějších silnicích bezpečněji než u nás. Dopravní předpisy sice asi nikdo moc nezná, ale většinou se jezdí vpravo a ani to není podmínkou. Arméni jezdí jak největší „závoďáci“, silnější klakson vyhrává, do dvou pruhů se vejdou minimálně tři auta a červená na semaforech není zeď. Předepsaná rychlost neexistuje, každý jede, co auto dovolí, a to i ve vesnicích. Je pravidlem, že kdo předjíždí, tak troubí. Všichni nás předjížděli sice hlasitě, ale s minimálně třímetrovým odstupem - raději by snad sami skončili v příkopě, než aby nás srazili. Přestože se předpisy nedodržují, viděli jsme za celou dobu jen jednu bouračku. Policie tu sice jezdí v hlídkových vozech, ale s řidiči a přestupky si hlavu nelámou. Viděli jsme řídit auta 12leté chlapce, kteří sotva dosáhli na pedály, ale také chlapy s láhví piva či jiného moku v ruce.Nákladní osobákyPo předjetí jsme viděli, jak se za námi otáčí celé osazenstvo auta a zkoumá nás. Občas i někdo zastavil a vyptával se odkud, kam, proč a jak. To co nás někdy předjíždělo, zase vyráželo dech nám. V autech tu přepravují cokoli v jakémkoli množství. Osobní auto až po střechu plné naházených rajčat, květáků a melounů tu není nic výjimečného. Seno na korbách náklaďáků obyčejně přesahuje až třikrát šířku vozidla. Na autozahrádkách se vozí 10 až 12 plných banánových krabic a přeplněné kufry aut mají nedovřená dvířka přichycená provázkem.Veřejná dopravaJako veřejnou dopravu používají obě země autobusy, v jisté míře vlaky a nejvíce tzv. maršutky. Jde o soukromé mikrobusy (Ford Transit) pro 10 osob, ale počet cestujících není zřejmě omezen vnitřním prostorem - zahlédli jsme maršutky přecpané až vypadávalo dítě z okénka. Na předním skle mají někdy nápis s městem, kam směřují. Nemají žádné předem dané zastávky, zastaví na mávnutí a vysadí kdekoli. Ceny závisí na řidičích, kteří se snaží cizince spíše natáhnout. Maršutky jezdí snad všude, docela často, a to i do největších zapadákovů. Klasické autobusy jsou vidět také, ale jsou pomalejší a jezdí jen na frekventovaných spojích. Vlaková doprava funguje jen mezi velkými městy. V horách jsme zahlédli železnici jen výjimečně, navíc viditelně již několik let nepoužívanou.Víza a letenkyNikdo nám s jistotou nepotvrdil možnost zakoupit víza až na letišti v Jerevanu nebo na hranicích. Po delší úvaze jsme to riskli a víza si koupili na letišti v Jerevanu za poměrně nižší cenu než by nás stála v Čechách (1500 Kč /21 dní). Letenky společnosti ČSA jsme koupili přes Student Agency s ujištěním, že přeprava kola jako zavazadla navíc je do 20 kg v ceně. Byla to drahá letenka, což jsme zjistili při odbavení, kdy po nás chtěli 800 Kč za 1 kg kola. Kola jsme nakonec poslali s třídenním zpožděním přes ČSA Cargo za 7500 Kč. Dalším překvapením bylo převzetí kol v Jerevanu, které se neobešlo bez úplatku ve výši 150 USD.Vybavení a jídloOba jsme byli vybaveni brašnami a nosiči firmy Sport Arsenal. Na kolech se točily pláště od Firmy Schwalbe (Marathon ATB a Marathon XR), které jsme za celou dobu nepíchli a to se všude v Arménii a v Gruzii vyskytuje na cestách sklo a dráty z rozpadajících se aut. Stan Jurek Tramp 2 nám mimo jiné výborně posloužil i jako rychlopřístřešek při nečekaných přeháňkách. Vařili jsme na benzinovém vařiči MSR, což byla v těchto končinách jediná možnost. Kromě plynových kartuší zde neseženete ani tužkové baterie např. do foťáku. Běžně dostupné jsou základní potraviny, nechybí masové a zeleninové konzervy včetně rajských protlaků a samozřejmě široká škála lihovin a alkoholických nápojů. Základní hygienické potřeby a drogerie je také dostupná, naopak nedostatek je mléčných výrobků, džemů a ovesných vloček. Energii nám dodávaly bonbony a sušenky prodávané na váhu, s sebou jsme měli nakoupené jídlo na 2-3 týdny a jako jediný doplněk stravy jsme vezli 2l koncentrátu iontového nápoje.Vaše dotazy pište do komentářů k článku. |
|
Přečteno 3417x |
Komentáře |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
| ||
Střípky |
Komerční sdělení |
Štěrba nabízí: |