1) Formát: Mapník musel být schopen pojmout mapové listy z atlasu - tj. formát A4 (297x210) - bez přeložení. 2) Kapacita: Mapník musel být schopen pojmout minimálně 1cm silný štos mapových listů současně. 3) Použitelnost: Snadná manipulace s mapovými listy (vyjímání a ukládání) bez rizika jejich poškození, a to i za "nepříznivého" počasí - silný vítr, déšť, kroupy, chumelenice,... 4) Uchycení: Snadné a rychlé nasazování a sundavání z kola, bezpečné uchycení - za jízdy nesmělo dojít k samovolnému uvolnění mapníku. 5) Životnost: Mapník musel být dostatečně mechanicky odolný, aby dobře chránil mapové listy uvnitř, tj. musel být prakticky nezničitelný.
K výrobě mapníku opět postačilo běžné vybavení domácí dílny. Jelikož jsem ale tentokrát příliš mnoho nepotřebného odpadu ke stavbě nevyužil, materiálové náklady byly ve srovnání s kamny o něco vyšší - ale do přijatelných 60 Kč jsem se i tak vešel. Mapník se skládá ze 3 hlavních částí: nosné desky, mapového zásobníku a úchytného mechanismu.
1) Nosná deska: Jako základ posloužila barvou napuštěná 4mm silná dřevodeska z odpadu, kterou jsem po celém horním a částečně i spodním obvodu zpevnil hliníkovými úhelníčky. Ještě předtím jsem ale mezi desku a úhelníky napevno přichytil dva 10cm široké pruhy suchého zipu přišité k odřezku starého tenkého koberce rozměru desky. Výsledné rozměry nosné desky: 330x245mm.
2) Mapový zásobník: Na zásobník map jsem použil staré plastové kancelářské rozevírací desky s rozměry 315x230mm a kapacitou 0-15mm. Z jedné strany jsem na ně přilepil protikus suchého zipu z nosné desky, aby se nechal dát zásobník na desku snadno a bezpečně přichytit.
3) Úchytný mechanismus: Mapník se uchycuje přímo na řídítkovou trubku, a to pomocí 2 plastových objímek napevno přichycených k nosné desce. Objímky jsou k desce připevněny prostřednictvím hliníkového "U" profilu na spodní straně desky. Pokud by náhodou zrovna v místech uchycení objímek na řídítkách něco "důležitého" překáželo (objímky brzdových/řadících mechanismů, objímky světel, zvonku,...), nebyl by problém úchytnou objímku mapníku v rámci "U" profilu libovolně posunout. A aby se mapník okolo řídítkové trubky za jízdy samovolně neotáčel (v klidu toto nebezpečí nehrozí - těžiště mapníku je přesně nad osou řídítek), je jeho poloha fixována jednoduchým jistícím mechanismem - pružnou ocelovou západkou (plíšek se "zobáčkem"), která je jedním koncem napevno přichycena k představci. Zobáček západky přesně zapadá do "zámku" na spodní straně nosné desky a tím fixuje její polohu.
Práce s mapníkem
Uchycení mapníku netrvá ani 3 vteřiny. Stačí nasadit na řídítkovou trubku, shora zatlačit až zacvaknou objímky, a zajistit západku. Při uvolňování je postup přesně opačný - odjistit západku, vycvaknout objímky. Aktuální mapový list se uchycuje dvěma popruhy na horní stranu mapového zásobníku. Popruhy, které jsou svým jedním koncem napevno přichyceny k nosné desce, mají po celé délce na sobě přišity suché zipy umožňující snadnou a rychlou manipulaci s mapovým listem. Popruhy jsou tak dlouhé, aby jimi v případě potřeby bylo možno stáhnout až 4cm silný štos mapových listů současně (1,5cm v zásobníku + 2,5cm přímo pod popruhy). Aktuální mapa je vždy uložena ve dvou pevných, plastových průhledných "U" deskách zasunutých proti sobě v sobě. Ty musí být zpárovány tak, aby se nechaly dát do sebe lehce zasouvat. Ochranné desky nejen umožňují manipulaci s mapou za větru, ale chrání ji i před deštěm. Ale protože voda si nakonec vždycky nějakou cestičku najde, je v případě déletrvajícího deště lepší celý mapník ještě překrýt za tím účelem ušitou pláštěnkou - ta je vyrobena z materiálu který používá firma TESTUDO. Dvojité "deskování" má nejen aktuální mapový list, ale minimálně i listy sousedící s aktuálním ve směru naplánované trasy, připravené v mapovém zásobníku. To aby se jednak dalo pracovat s více mapovými listy současně, ale také aby nebylo nutné hned po každém výjezdu ze záběru mapy mapový list z ochranných desek vyjímat a vkládat nový. Nejen kvůli možnému poškozeni za nepříznivého počasí, ale třeba také proto, že se do záběru předchozího listu během dne ještě 3x vrátíme a 3x z něj zase vyjedem. Skutečnou obměnu mapových listů v deskách pak většinou stačí provádět nanejvýš tak 1x denně, nejlépe až večer u stanu, kde jsou pro to ty nejvhodnější podmínky - závětří, zádeští, a spousta času. Pokud se na mapě dostaneme do "slepého" místa pod příchytným popruhem, nic se neděje. Protože mapník má rozměry 330x245, vnější ochranné "U" pouzdro 310x225 a popruh je široký 20mm, stačí mapový list jen trošku pod popruhy poposunout (za jízdy jednou rukou bez rozepínání suchých zipů) a skryté místo se hned objeví. Zatímco orientace podle mapy je možná i za jízdy, při výměně aktuálního mapového listu je lepší zastavit. Mapník je navíc ve své zajištěné poloze mírně skloněn dolů k představci, a tak pokud nechceme riskovat vysypání všech map ze zásobníku, musíme před výměnou mapník nejprve natočit do vodorovné polohy.
Výhody a nevýhody:
Vzhledem k nadstandardním rozměrům mapníku zakrývajícímu celou střední část řídítek bylo nutno vyřešit problém kam s cyklocomputerem. Počítadlo jsem nakonec uchytil společně s jistící západkou k představci. Po většinu času je sice mapníkem zcela zakryto, ale stačí odjistit západku a trochu mapníkem pootočit (za jízdy jednou rukou za 1s), a počítadlo se hned ukáže. Avšak toho kdo musí mít svůj cyklocomputer na očích neustále tento mapník asi příliš nenadchne. Stejně tak se nezavděčí ani zarputilým gramšpiónům - 1kg poctivé čisté váhy 28 ocelových šroubů, 9 hliníkových úhelníků, dřeva, koberce a plastu si na své kolo hned tak někdo asi nedá. Já jsem ale naštěstí jen obyčejný cyklopoustevník, a tak mě tyhle "nedostatky" trápit nemusí - počítadlo zkouknu párkrát za den tak akorát abych věděl kolik je hodin, a při váze někdy až 70kg naloženého kola to kilo navíc ani nepoznám. Tenhle mapník byl zkonstruován pro jiné přednosti: formát A4, nastavitelná kapacita 0-4cm, práce s více mapovými listy současně, bytelná konstrukce - v tom je jeho síla. Možnosti využití mapníku však tímto zdaleka nekonči. Pokud někdy není kam postavit trojnožku ministativu při focení, mapník nikdy nezklame. V případě defektu zase skvěle poslouží jako opěrka duše při lepení záplaty. Ale co hlavně - každý večer na něm sepisuju svůj cestovní deník, a jen díky mapníku to pak i po letech po sobě přečtu.
Závěr:
Mapník používám už více jak 4 roky. Na jaře 2002 jsem postavil první verzi - úchytné objímky byly umístěny až u horního okraje nosné desky a mapník se přicvakával na dlouhé, hodně zahnuté rohy. Chyběl "U" profil na spodku desky, chyběla i jistící západka - mapník byl mírně skloněn dolů k řídítkům, o které se opíral dvěma gumovými špalíky. Také chyběl horizontální příchytný popruh v horní části mapníku. Fungovalo to celkem dobře, jistící západka nebyla vůbec zapotřebí - úchyty mapníku byly nahoře, jeho těžiště uprostřed, takže v případě vychýlení (pootočení nahoru okolo rohů) se potom sám svou vahou vracel do polohy na řídítkách. Vzhledem k specifickému uchycení na rohy byl však mapník zcela nepřenosný na jiná kola. Chybějící popruh měl zase za následek nadzvedávání horních okrajů aktuálního mapového listu, a to nejen za silnějšího větru, ale třeba i jen při větší rychlosti, např. při jízdě z kopce. Na nerovném terénu měly navíc mapy (jak ta nahoře, tak i ty v zásobníku) tendenci "vyklepávat" se ven - vlevo nebo vpravo, kde chybělo jakékoliv zajištění. Na základě těchto zkušeností jsem o rok později mapník dobudoval do současného stavu, ve kterém funguje dodnes - bez jediné další úpravy či opravy.
Tento příspěvek byl zahrnut do dalšího. kola soutěže TESTOVNY o ceny firmy ACRON
|