Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
![]() | ČR | ![]() | Afrika | ![]() | Amerika | ![]() | Asie | ![]() | Austrálie a Oceánie | ![]() | Evropa | ![]() | Stř. východ | ![]() |
Kateřina Sekyrková / 26.09.2009 | ||||||
| ||||||
Výběr prvního kočárku
Vedle obyčejného hlubokého kočárku na zimu jsme pro našeho prvorozeného syna plánovali pořídit sportovní kočár, jakmile bude sedět. Já jsem chtěla s kočárem běhat v našem nedalekém městském lese a jezdit na bruslích po zpevněné cestě, Honza se těšil, jak bude kočárek za sebou táhnout na kole. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme pravidelně na sportovních veletrzích u nás i v zahraničí, měli jsme brzy vybráno - kanadský model sportovního kočáru Chariot CX1. Právě v roce jeho pořízení (2006) se do Čech začal dovážet model s bubnovými brzdami, který byl v té době jako jediný schválen na in-line bruslení. Věk pasažéraKočárek jsme malému pořídili, když mu bylo 5 měsíců. I když většina sportovních kočárů není vhodných pro děti do půl roku hlavně kvůli sezení, zde nebyl problém. Pro malé děti je k dispozici závěsné lůžko, je však možné zakoupit tzv. Webber seat (sedačka) od narození. Chete-li za toto lůžko ušetřit, dle zkušeností jiných maminek lze do kočárku vsadit i autosedačku pro dítě do 9 kg (bez rukojeti). Malému zavěšení v lůžku vůbec nevadilo, ba naopak - vychutnával si díky průhledným postranicím kočárku výhled do okolí, což v hlubokém kočárku ještě nebylo možné a právě v 5. měsíci mu to již začalo vadit. Je však nutné podotknout, že hluboký kočár měl stále vedle tohoto sporťáku až do více než jednoho roku své místo - zejména na spaní a na procházky jako takové, kdy bylo nutné s dítětem komunikovat a vidět na něj. Chariot používám ještě dnes, kdy je malému 3,5 roku a váží 19 kg, zejména v případech delších výletů do okolních lesů, kdy by ještě neušel námi vytyčené vzdálenosti. Ještě loni jsem s ním pravidelně jezdila na celodenní výlet na koupaliště, kdy jsem snadno do kočárku naložila lehké plastové odrážedlo i malého (2,5 roku), který tak měl možnost střídat jízdu na odrážedle a v kočárku. Bylo to na danou vzdálenost (5 km) a jeho věk ideální. Zároveň se pro malého stal kočárek jakýmsi útočištěm, pokud byl na koupališti unavený - na chvíli si do něj sedl a odpočíval (výjimečně i usnul - nemáme spáče).Vnitřní prostor Chariotu skutečně připomíná „domeček“ s postranními kapsičkami na drobné hračky či knížky. Kočárek má nosnost 35 kg, je tedy vhodný i pro starší děti se zdravotním postižením. Do každého počasíByl květen, když malému bylo 5 měsíců, a my začali objevovat
přednosti tohoto kočáru s listovým pérováním a bubnovými brzdami. Nejvíce jsme
však oceňovali, že jsme s dítě Systém různých "střech" je jedna z nejpraktičtějších věcí na kočárku, bohužel také jedna z mála, kde materiál nevydržel všechno naše zacházení. Kupodivu se nejedná o zipy, ale o postranní síť, kde je pár vytažených oček zřejmě z častého skládání a převážení kočárku, a o natrženou zpevněnou část pláštěnky kolem madel, pomocí které se pláštěnka na kočárek přidělává. Bruslařský a běhací setBěhání v terénu je jednou ze sportovních činností, při které
si provětrávám hlavu a ani s malým dítětem jsem se jí nechtěla vzdát. Navíc mi
běhání a rychlá chůze pomohly dostat se po těhotenství a porodu do své původní
fyzické kondice a zpět na svoji váhu. Určitě existují kočárky
"sporťáky", které jsou schopny projet terénem, ale běhat s nimi terénu
si z bezpečnostního hledi KoloverzeLevnější model Cougar polohovatelné madlo ani bubnové brzdy
nemá. Ještě levnější kočárky za kolo (např. Croozer) nemají ani pérování, což
je důležitá informace pro ty cykli Zimní verze - s lyžemiVáhali jsme nad pořízením speciálních lyžiček, které se v zimě ke kočárku přicvaknou místo velkých zadních kol. Jelikož jsme ale běžkaři a zimu jsme si chtěli užít i s dětmi, neodolali jsme . A rozhodně jsme nelitovali. Pro mě se stala jízda na lyžích s kočárkem za sebou milým překvapením. Bruslařskému stylu táhnutí kočárku nepřekáželo, naopak do kopečka při dobře zvoleném tempu postrkuje kočárek bruslaře dopředu. Možná vám to zní divně, ale je to třeba vyzkoušet. Lyžičky překonaly bez problémů i nerovnosti na sněhu (velké boule, zmrzlé hroudy) - kočárek se nikdy nepřevrátil, každá lyžička může jet pod svým sklonem. Zimní verzi s lyžičkami jsme využili i při jízdě kolem města při sněhových kalamitách nebo při pěších vycházkách na zasněžených horách. Rozhodně této investice nelitujeme. Městská verze s otáčecími kolečkyAčkoliv je Chariot kočárkem hlavně sportovním, vzhledem k jeho váze a snadnosti manilupace jsem jej naplno užívala jako sporťák i ve městě. Malá otočná kolečka délku kočárku značně zkrátí oproti sportovní verzi s jedním předním kolem, a není tak problém zatáčet s kočárkem i na malých plochách. S touto městskou verzí jsem snadno překonávala rozbité chodníky, ale i vysoké nájezdy na chodníky a schody (vyjíždí se pozadu a dítě musí být pevně přivázáno bezpečnostními pásy). S jednomístným Chariotem jsem projela v pohodě v uličkách a u pokladen v obchodech. Na nákupy jsem využívala zadní kapsu a přídavný horní košík na kočárek, pro který jsem nenašla jiné užití. Bohužel šíře kočárku nedovoluje jízdu ve všech výtazích a průjezd dveřmi všech obytných domů. PřepravaSkladnost kočárku je díky možnosti sundat všechna kola obdivuhodná. Nedá se sice složit jednou rukou, ale složit a naložit jsem ho zvládla sama, kočárek je lehký a systém jednoduchý - vše je nacvakávací. Navíc jsme jezdili s Berlingem, tedy vysokým autem, kam se kočárek skládat ani nemusel - jen jsem vždy sundala přední sportovní kolo (malá otočná kolečka se sundávat nemusela, ta na kočárku mohla být i při jízdě s předním sportovním kolem - jen otočená vzhůru), kočárek zabrzdila a sundala rukojeť, která kočárek značně prodlužuje. Kočárek tak v autě stál. Korba kočárku v případě delších cest sloužila jako sklad na věci, ale to je asi značně individuální dle velikosti kufru auta. Osobní vychytávkyV létě stínítko na stříšce nestačí k zakrytí celého tělíčka sedícího (zavěšeného prcka). Abych zabránial vystavování malých nožiček slunci, zakrývala jsem je mokrou plínkou zavěšenou za suché zipy na dolní části konstrukce kočárku, které slouží k přichycení moskytiéry či pláštěnky. Úplná výhra to není – malý ji skopával, ale v případě spánku to bylo dostačující řešení. Na zimu jsem do kočárku pořídila flísový fusak Emitex 3in1 s vnější voděodolnou úpravou a s otvory na pětibodové zapínání, které v sedačce Chariot je. Fusak vyhovoval svoji variabilitou již od narození až do 3 let, kdy se dal úplně odepnout dolní díl a dítě si tak do vyhřátého kočárku mohlo kdykoliv sednout i ve sněhulích. Kapsy a kapsičkyKe kočárku lze dokoupit malý lehký batůžek (děti jej nosily již od 2 let na zádech, já jej používala jako kabelku, kdy jsem batůžek kdykoliv mohla snadno odepnout a vzít s sebou:-), který nepromokne a lze jej připevnit k madlu kočárku tak, že nepřekáží ani při běhu či bruslení. BezpečnostNepamatuji si situaci, kdy by se kočárek převrátil. I kdyby se tak stalo, konstrukce a připoutání dítěte pětibodovými pásy by malého ochránily dostatečně před případnám zraněním. To je myslím dost zásadní rozdíl od některých modelů, které si lidé vyrábějí na koleně a kdy posazenému dítěti hlava kouká nad konstrukcí. Bubnové
brzdy jsou spolehlivou možností jak zabrzdit na bruslích i s kopce, ovšem
zaslouží si pravidelnou úrdžbu. Po letech jsme měnili brzdové lanko, které se
zlomilo u brzdové páčky - vše bylo vyřízeno rychle v rámci reklamace, jen její
výměna stála místního cykloservismana příliš mnoho přemýšlení. Zhodnocení Počítali jsme s tím, že investice do tohoto kočárku se nám vyplatí, tzn. že nám vydrží pro více dětí bez nutných oprav a jiných zásahů. Kočárek skutečně drží a je stále stejně funkční jako první den, určitě bychom ho pro více dětí užili, jenže dvojčata se do jednomístného Chariotu nevejdou. S investicí do dvojmístného počítáme - je jen o 1000 Kč dražší, 12 cm širší (69 versus 81 cm), o 1,5 kg těžší (10,4 versus 11,8 kg) než jednomístný Chariot a pořizuje si ho i hodně lidí s jedním dítětem, kteří plánují další děti v malém časovém odstupu. Ale pozor, nosnost je stejná (34 kg)! Cena základního jednomístného modelu je 20 000 Kč, se všemi výše popsanými doplňky včetně batůžku na madlo byla v roce 2006 celkem 35 000 Kč. Uvítáme vaše jiné nebo podobné zkušenosti s tímto i jinými sportovními kočáry - v komentáři u článku nebo v redakčním emailu:-) Údaje výrobce včetně cen jednotlivých komponentů a ukázkového videa najdete zde. Techničtější popis (recenze) kočárku (rozměry, váha atd) najdete zde. | ||||||
| ||||||
Přečteno 7692x | ||||||
Komentáře |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
| ||
Střípky |
Komerční sdělení |
Štěrba nabízí: |