Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > Vybavení > testovna

Klasické sněžnice z bambusu

Milan Jána / 30.11.2005
Kdo si chce v dnešní době pořídit sněžnice a projde si pár sportovních obchodů, sám pozná, že na našem trhu může vybírat z celé škály nejrůznějších značek. Mezi ty nejznámější patří TSL, MSR, Sasquetch, Grivel, Atlas, Tubbs nebo Tarcu. V předchozích třech letech jsem měl možnost si od svých známých půjčit a vyzkoušet starší i novější typy sněžnic. Testoval jsem je nejprve na Vysočině, později v Nízkých Tatrách a dvakrát na Velké Fatře.
 

Novější typ sněžnic, který jsem měl možnost vyzkoušet minulou zimu, představovala značka TSL 305 Rando francouzské výroby. Tento typ sněžnic je vyroben z plastu ve tvaru zploštělé osmičky. Jejich vázání je vlastně obdobou skialpinistického vázání a je tvořeno deskou z plastické hmoty, která se celá i s botou otáčí na kloubu v držáku. Ten je ke konstrukci sněžnice připevněný šrouby. Musím se přiznat, že mě tyto sněžnice trochu zklamaly. Po celodenní túře v mírně namrzlém sněhu a asi 12 našlapaných kilometrech byla spodní plastová strana dost hrubě poškrábaná. Nedokážu si představit, jak by tyto sněžnice vypadaly po týdenním přechodu zimních hor s 25 kilovým báglem na zádech.sněžnice Canada

Klasika z Čech

Velmi dobré zkušenosti mám naproti tomu s „klasikou“ – rámovými sněžnicemi, které až do 90. let vyráběla česká firma Dřevotvar. Dnes se tyto klasické rámové sněžnice vyrábějí ve třech základních variantách – Norway, Canada a Junior. Typ Norway je široký 31 cm a 47 cm dlouhý, váží 1,2 kg. Typ Canada je větší a těžší – na délku má metr, na šířku 35 cm, váha je okolo 1,7 kg. Jak již název napovídá, Junior je dětská, zmenšená verze typu Norway. Oproti některým moderním plastovým typům je celková „pracovní“ plocha těchto sněžnic je 1,5x až 2x větší. To může být velká výhoda zvláště v hlubokém prachovém sněhu, při vyšší hmotnosti majitele nebo při několikadenním zimním přechodu s těžkým batohem na zádech.sněžnice Norway

Rám a výplet sněžnic

Rám těchto sněžnic je vyrobený z přírodního materiálu – bambusu, a je vytvarován u typu Norway do oválu, u typu Canada do tvaru kapky. Oba typy mají mírně zvednutou špici, která usnadňuje chůzi ve sněhu, typ Canada má ještě mírně zvednutou zadní část a je navíc 2x příčně zpevněný. Výplet sněžnic je tvořený pásy z oboustranně poplastovaného, silného a mrazuvzdorného popruhu, který je podobný například průmyslovým řemenům. Tyto popruhy jsou k rámu sněžnic připevněny přeložením a napevno spojeny nerezovými nýty. Zajišťují dostatečně měkkou a pohodlnou chůzi.

Vázání

K výpletu je přinýtováno i jednoduché pevné vázání, které je vytvořeno ze stejného materiálu jako vlastní výplet, a to v oblasti špičky boty, v oblasti nártu a kolem paty. Přes špičku boty a přes nárt se vázání upíná k botě pomocí kovových přezek. Popruh kolem paty je volný a chybí u něj bohužel možnost připnout patu ke sněžnici napevno, což vidím jako asi nejzávažnější nedostatek těchto sněžnic. Vázání je celkem pevné, jeho velkou výhodou je jeho jednoduchost a tím i ovladatelnost sněžnic při chůzi v prašanu.

Náhradní ozubení

Samotné sněžnice nejsou vybaveny žádným ozubením. Trakci tak zajišťuje pouze otisk sněžnice a výpletu ve sněhu, což může být pro někoho problém na zmrzlém sněhu nebo firnu. Ale tato nevýhoda se dá snadno odstranit jednoduchým fíglem, když do výpletu v oblasti vázání nasadíte mačky (popř. nesmeky), které přesně sednou do otvorů ve výpletu sněžnic. Vše si potom i se sněžnicí připevníte k noze. Chce to jen nebát se a vyzkoušet. Takto upravené sněžnice jsou v konečném důsledku opatřeny 10 – 12 hroty (podle typu maček) a jsou možná do strmých a zledovatělých terénů vybaveny lépe, než nejmodernější plastové typy se třemi až pěti hroty. A po pravdě řečeno – zkuste si spočítat, kolikrát ve skutečnosti takto sněžnice fakt využijete. Do takhle extrémních podmínek, kde je namrzlý sníh a k tomu ještě strmé svahy, už používám radši mačky, cepín a lano.

Chyby a nevýhody

Kovové spony mohou ve velkých mrazech namrzat a díky tomu se ne vždy ovládají komfortně. Při rychlejším pohybu, např. při sbíhání zasněžených svahů, také sněžnice doslova „hází” zezadu člověku sníh na stehna. Pro někoho může být nevýhodou nepříliš komfortní chůze při delších traversech s pevnějším povrchem. Pata se vám totiž v takovémto náročnějším terénu pohybuje nejen nahoru a dolů, ale trošku i do stran. Ovládnutí správného pohybu tedy vyžaduje trochu cviku. Problémy s tím budou mít asi jedinci navyklí na skialpinistické vázání nebo moderní plastové typy sněžnic.

Praktické plusy

Nezanedbatelný je fakt, že na rozdíl od většiny plastových typů se na těchto sněžnicích prakticky nemá co ulomit. Pokud by se snad náhodou někde uvolnil popruh z nýtu (což jsem za předchozí tři zimy testování nezažil ani při hrubém zacházení), s kouskem vázacího drátu a několika šroubky v kapse by neměl být problém sněžnici opravit i v terénu. Pro mnohé pak může být rozhodující i cena. Typ Norway se dá pořídit za cca 1 200 Kč, typ Canada vyjde na cca 1 450 Kč.

Na závěr ještě jeden tip: Když natáhnete přes sněžnici pevnější kus igeliťáku, můžete ji takto upravenou s úspěchem využít místo sněhové lopaty při budování zimního bivaku nebo záhrabu.
Rád bych podotkl, že rozhodně nepatřím k odpůrcům moderních plastových sněžnic. Fakt ale je, že tyto „klasiky“ mě dost nadchly, takže je mohu vřele doporučit všem zájemcům.

Malé shrnutí pro a proti

Výhody:
- snadná ovladatelnost sněžnic
- pohodlná a měkká chůze
- snadné připevnění boty ke sněžnici
- velká plocha sněžnic (tolik se neboří)
- prakticky se nemá co zničit
- snadná opravitelnost i v terénu
- u typu Norway a Junior dobrá skladnost a nízká hmotnost
- český výrobek
- výborná cena

Nevýhody:
- nelze zajistit pevné přichycení paty
- volnější noha při traversech
- namrzání kovových spon
- sněžnice nemají ozubení (lze eliminovat kombinací s mačkami, popř. nesmeky)

Výše popsané klasické rámové sněžnice vyrábělo až do roku 1992 družstvo Dřevotvar Znojmo, od roku 1993 výrobu převzala firma Dřevostav Konice. Naprostá většina jejich výrobků jde na export, zejména do zemí severní Evropy a do Kanady. Je zajímavé, že ve většině obchodů s outdoorovým vybavení se tento typ sněžnic prakticky vůbec nedá sehnat.

Tento příspěvek vyhrál cenu 4. kola soutěže TESTOVNY o ceny firmy ACRON.        

 

 
Související články
Stoupací pásy na běžky
Sněžnice Sasquetch IV.
Jak jsem si vyráběl sněžnice
Související odkazy
Výrobce sněžnic Arni
Výrobce indiánských sněžnic
Distributor popsaných sněžnic
Výrobce sněžnic Sasquetch
 
 
Přečteno 18168x
 
 
 
Komentáře
Juimsateryss, Reagovat
snežniceJoe, Reagovat
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: