Materiál "Kvalita boty se odvíjí od použitého materiálu," tvrdí Lars Meindl, jenž je společně s bratrem Lukasem a otcem Alfonsem manažerem rodinného podniku. Pro všechny druhy trekkingových bot používají u Meindlů kromě textilií výhradně hovězí kůži, která je sice dvojnásobně dražší než vepřová, ovšem jejich vlastnosti jsou nesouměřitelné. Každá bota je ušita z několika dílů, přičemž jeden dílec se vždy vyřezává ze stejného kusu kůže pro obě boty v páru. Tím je zaručena stejná barevnost. Pro každou část boty se používá jinak silná, jinak jemná a jinak upravená kůže. Počet dílů, z nichž se boty šijí, je u jednotlivých modelů rozdílný. Závisí to nejen na estetických požadavcích, ale také na způsobu a náročnosti použití. Počtem dílů je dáno i množství švů, které mají mezi sportovci mnoho odpůrců. Ne každý šev však musí vždy nutně představovat potenciální nebezpečí průniku vody. Záleží na technologii šití a zručnosti výrobce. Navíc nelze popřít, že boty s více švy lze daleko lépe a přesněji tvarovat. Opravdu kvalitní trekkingové boty nejsou nijak lacinou záležitostí; jejich cena téměř nikdy neklesá pod hranici 3000 korun. A nejde v žádném případě o částky zbytečně nadsazené. Například výroba jedné boty Island, která je v historii firmy Meindl nejúspěšnější a vyrábí se již deset let, trvá dohromady zhruba dvě hodiny, během nichž se na ní provede okolo 200 operací. U kvalitních produktů je navíc nemyslitelné, aby švy zůstaly nepodlepené či jinak neošetřené. Kromě toho jsou boty nejen před zahájením výroby, ale i během ní, pravidelně a složitě testovány. Boty tak musí "ujít" statisíce kroků ve vodě či na suchu, případně se voda do nich ještě nalije, dají se do odstředivky a pak se sleduje, zda neprosakuje ven. Je-li v botě navíc všita goretexová membrána, je riziko průniku vody ještě menší, protože samotný výrobce této membrány si kvalitu všech výrobků, do nichž její použití povolil, pravidelně testuje.
Membrány Čím dál větší počet zákazníků má zájem o takovou obuv, která je nejen schopná vodě odolávat, ale zůstává zároveň prodyšná. Tyto vlastnosti dodávají botám (a ostatně i oděvům) rozličné membrány. Obě dvě zmiňované funkce, tj. nepromokavost a prodyšnost, splňuje nejlépe zatím jen jedna, která je také nejpoužívanější - GoreTex. Existují dva způsoby umístění membrány. Rozšířenější je všití již hotové botičky z podšívky s membránou do boty. V Meindlu používají trochu složitější technologii, protože membránou je podšita celá svršková část, včetně jazyka a míst, kde je podrážka přilepena k botě. Izolace chybí pouze pod chodidlem, protože odtud průnik vody nehrozí. Již delší dobu je mezi zákazníky patrný zvyšující se zájem o boty s membránou (nejde zdaleka jen o trekkingovou obuv) a také do budoucna se předpokládá pokračování tohoto trendu. V Meindlu v současnosti všívají GoreTex zhruba do poloviny trekkingových bot, přičemž k nám se dovážejí téměř výhradně právě tyto modely.
Podrážky Důležitou roli při posuzování kvality obuvi hrají také podrážky. Pro trekkingové boty určené do středně obtížných a náročných terénů se takřka výlučně používají výrobky značky Vibram. Obuv určená pro lehčí turistiku bývá obvykle osazena podrážkami výrobce bot, které ji zbytečně neprodražují a přesto dokonale splňují svou funkci. Vždy je třeba, aby byla podrážka pevná a co nejvíce odolná vůči oděru, na druhé straně však musí být pružná aby nebránila v ohybu boty při chůzi. V současné době jsou dva základní způsoby připevnění podrážek k botě. Rychlejší, více automatizovaná cesta spočívá v přilepení podrážky k botě. Pracnější a zdlouhavější je její ruční přišití. U novějších modelů se používá technologie lepení u klasických se naopak setrvává u šití.
Nové produkty Vývoj bot, u nichž se používá nová technologie výroby,může trvat třeba jeden a půl roku. Jde nejen o dokonalé zpracování po ševcovské stránce, ale velice důležitou roli hraje důkladné praktické odzkoušení modelu v terénu. K posledním novinkám na trhu s trekkingovými botami patří tzv. multiterrain hiking (MTH) modely. Je to obuv určená pro turistiku v různých terénech, tj. v přírodě i ve městě, ale zároveň i pro jízdu na kole. Vyrábí se v kotníkové výšce nebo pod kotník. |