Spousty blablabla | , 22.10.2003 15:59, Reagovat | Hahaha, odpověď CKM je veselá, možná i trošku neurvalá, ale na druhou stranu zcela pravdivá. Jak vyplývá z článku, autorka skutečně není v oboru letecké přepravy odbornice (což taky po ní nikdo nechce), nicméně některé uvedené informace mohou ctěného čtenáře uvst v omyl.
Zaprvé je třeba si uvědomit, že prakticky neexistuje (vyjma low cost přepravců) možnost získat on-line rezervací skutečně nejvýhodnější letenku. I webové systémy napojené na globální distribuční systémy (GDS nebo také CRS), jako Amadeus či Galileo nedokáží najít velké množství tarifů leteckých společností. Důvodů je mnoho, např. existence pouze IT tarifů pro daný trh, které nejsou vloženy do systému, ale existují pouze v "papírové" podobě. Dále třeba omezené množství routingů uvedených v GDS. Jako příklad lze uvést lety do Kanady letecké společnosti Air Canada - ta nelétá přímo do Prahy, pro přípoj do její gatewaye je potřeba využít některého online přepravce, jako ČSA, Lufthansa či British Airways. Při dotazu na dostupnost letu dejme tomu Praha - Toronto, systém ukáže možnou sedačkovou dostupnost pouze pro lety s přestupem ve Frankfurtu, Londýně a Kodani. Kvůli úsporám již nejsou uvedeny další možné routingy. Živý (jak vy říkáte) konzultant je ovšem obvykle školený tak, aby věděl, že se může podívat separátně na obsazenost mezi Prahou a dalšími evropskými letišti, kam Air Canada létá a Torontem. Atd atd...
Z čehož vyplývá, že nejmíň prohloupí ten, který zdvihne zadek od monitoru a zajde svůj požadavek zkonzultovat ke zkušenému IATA agentovi.
Inu, ten taky ví spoustu dalších věcí, jako například, že v oneWorldu není Quantas, ale Qantas a kromě British Airways, Finnairu a American Airlines v něm nalezne také letecké společnosti Aer Lingus, Cathay Pacific, Iberii, LAN Chile a nově i Swiss Air Lines. Že South African Airlines opravdu nejsou ve Star Alliance, ale místo nich zde jsou například Air New Zealand, Air Canada, All Nippon Airways, Asiana Airlines, Austrian Airlines Group, bmi, Mexicana, Spanair, Thai, United, Varig a nově LOT (ostatně i ti Singapurci jsou Sinagpore Airlines a ne Singapour).
Taxy zahrnují daleko víc než jen uvedený výčet - jsou zde i státní taxy, obdoby DPH atd. Nejsou uváděny v USD, ale v měně země platnosti a v GDS jsou přepočítávány dle aktuálního kurzu (proto může být konečná cena letenky ze dne na den o pár korunek jiná). Star Alliance nevybírá bezpečnostní taxu 8 USD na segment - to činí Lufthansa a Austrian, výše uvedená Air Canada například vybírá 2 USD za směr letu (tedy bez ohledu na množství segmentů). Londýn bez tranzitních poplatků je již mnoho měsíců hudbou minulosti.
Re-routing (přesměrování) závisí hlavně na podmíkách tarifů - většina nejlevnějších letenek přesměrování nepovolují, takže pozor na to!
Mám pocit, že běžný člověk z endorsementu letenky příliš nevyčte, nicméně není od věci si opět od prodejce nechat nejdležitější omezení v endo boxu vysvětlit.
Takže, článků na téma klidně více, více času ovšem také věnujte přípravě...
Hodně štěstí | |