Princip navigace Naviionu Nejzajímavější a nejdiskutovanější funkce obsažená v NaviiOnu je bezesporu možnost vytvářet a nebo jen projíždět již vytvořené trasy. Pro NaviiOn byl vyvinut systém "navigace" nazvaný Point to Point 3D, který nevyužívá systém GPS. Princip navigace je u NaviiOnu založen na údajích o ujeté vzdálenosti, nadmořské výšce a tvaru křižovatek, na kterých je potřeba odbočit. Tyto hodnoty, uložené na paměťové kartě, jsou neustále porovnávány se skutečnými údaji o jízdě. V případě nesouladu vydá NaviiOn zvukové upozornění a údaje na displeji začnou inverzně blikat. Cyklista ví, že jede špatným směrem. Má možnost se vrátit a pokračovat dál po správné trase.
Připravené trasy Navigace tedy funguje v případě, že již máte na kartě soubor s danou trasou. Soubor si můžete buď sami vytvořit projetím trasy na kole, zaznamenáním na přístroj a zpracováním v PC, nebo si připravenou trasu stáhnete na webových stránkách výrobce a uložíte na paměťovou kartu. Celková paměť přístroje pojme až 150 tras. Druhá možnost je velice dobrou myšlenkou výrobce, nicméně k dnešnímu datu (konec července 2003) je zde uloženo jen 98 tras, z toho 97 v Evropě a jedna v Severní Americe. V ČR jich je k dispozici 28 a 60 v Itálii. Předpokládá se, že se zvyšujícím se počtem uživatelů NaviiOnu toto číslo poroste a výběr tras se bude zvětšovat, ale zatím je tras málo. Poslední možnost, jak určitou trasu získat, je domluvit se s jiným cyklistou na poskytnutí nebo na výměně již projetých tras.
Vlastní tvorba trasy Tato činnost není příliš náročná, nicméně určitý čas vám zabere již zmíněný průjezd trasy, označení křižovatek a nakonec finální úprava na počítači. V menu NaviiOnu se nastaví položka "tvorba trasy" a vyrazí se. Pro režim navigace je velice důležitý bod startu trasy, k tomu se pak vztahují všechny další údaje. Při každém příjezdu na křižovatku je potřeba zastavit a křižovatku "zadat" do přístroje. Údaje potřebné k vytvoření křižovatky jsou především její tvar a směr odjezdu. Pro snadné zadávání tvaru křižovatky se používá režim ciferníku, jako směr příjezdu na křižovatku se vždy uvažuje zespodu, tj. ze 6. hodiny. Jako další údaje je možno u křižovatky zadat pomocí vestavěného zvukového záznamníku hlasový popis, druh povrchu, fyzickou a technickou náročnost právě projetého úseku. Mimo křižovatek umožňuje NaviiOn ukládat i tzv. zajímavé body na trase (např. zámky, hospody atd.) Na paměťové kartě se vám tak uloží soubor s čerstvě projetou trasou a doplňující zvukové popisky. Na PC se pomocí softwaru NaviiSoft trasa upraví a hlasové poznámky se "převedou" na text, který se později bude zobrazovat na displeji NaviiOnu při průjezdu trasy. Takto upravený soubor je již připraven posloužit pro "navigaci" ostatním uživatelům.
Navigace pomocí uložených dat Po výběru a uložení trasy na paměťovou kartu jsme připraveni k výletu. Po startu z určeného místa míříme k první křižovatce na trase, cca 100 m před očekávanou křižovatkou NaviiOn vydá zvukové upozornění a na displeji se zobrazí tvar křižovatky. Na grafu nadmořské výšky si lze udělat představu o tom, zda naše další cesta povede do kopce nebo nás čeká rychlý sjezd.
Cenové relace Verze NaviiOn Basic vás přijde na necelých šest tisíc korun, verze Pro pak na necelých deset tisíc korun českých. V případě zakoupení verze Basic je nutno pro využití většiny funkcí dokoupit minimálně paměťovou kartu a čtečku těchto karet. Pochopitelně předpokládá se vlastnictví PC, nejlépe i s připojením na internet. Málokdo asi bude chtít utratit téměř deset tisíc korun za, byť neobyčejný, cyklocomputer. Pro zvýšení počtu dostupných tras je přitom co největší rozšíření NaviiOnu mezi cyklisty nezbytný.
Závěr NaviiOnu nelze mezi cyklocomputery upřít ojedinělost a vysokou sofistikovanost. Případní zájemci by však měli pečlivě zvážit, zda všechny nabízené funkce a možnosti opravdu využijí. Je dobré si tedy shrnout všechny pro a proti: Klady - velké množství měřených funkcí, přítomnost hlasového záznamníku, možnost svépomocného upgradu firmwaru, nové verze softwaru a firmwaru na internetu, průvodcovský styl navigace, zpracovávání najetých údajů v PC. Zápory - velikost a hmotnost, málo přehledný displej (mnoho údajů), pronikání vlhkosti do přístroje, nedostatek připravených tras, možnost "navigace" jen po připravených trasách, nutnost vlastnit PC s připojením na internet, cena.
Článek převzat na základě spolupráce s www.bajk.cz |