Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
ČR | Afrika | Amerika | Asie | Austrálie a Oceánie | Evropa | Stř. východ |
Marketa Svobodová / 5.01.2008 | |
Pulky jsou téměř nejdůležitější částí výbavy skandinávských lyžařů. Jsou to jakési boby, na kterých za sebou táhnou lyžaři svoji bagáž. V cizině se dají koupit drahé a kvalitní originály z laminátu či plastových materiálů, my jsme se rozhodli vyrobit si svoje vlastní. | |
Nejdřív jsme sháněli obyčejné dětské boby, jenže sehnat dneska hluboký bob bez sedátka a volantu je nadlidský úkol. Zkoušeli jsme tedy různé výmysly jako plastové bedny, dětské vaničky či malé rakve na střechu auta. Něco nemělo vhodné dno, jiné zase bylo moc vysoké nebo těžké, takže jsme se zase vrátili k bobům. Nejvhodnější je letitý a stále velmi oblíbený typ Champion s černou sedačkou a brzdičkami. Nejdřív je nutné boby upravit tak, aby těžiště bylo co nejníž a byl maximální vnitřní objem bobů. Vyndat ven sedačku není moc velký problém, brzdičky a popruh zrovna tak. Pod sedačkou je však plastová trojúhelníková výztuha, kterou jsme pilkou na železo vyřízli a tavnou pistolí jsme kus výztuhy přilepili na podlážku, abychom zakryli vzniklou díru. Stejným způsobem je potřeba zaslepit všechny otvory po brzdičkách i sedačce. Dál je potřeba udělat tažné zařízení. Na jedny pulky jsme použili staré hliníkové tyčky od stanu, na druhé jsme vzali vyřazené běžkařské hůlky. K bobům jsme je připevnili pomocí hliníkových profilů (20x5 mm délky 460 mm a 500 mm), kdy jsou umístěny 2 na sobě; jejich konce jsou ohnuty do pravého úhlu, vůči sobě jsou posunuty o cca 1 cm podle průměru tažných tyček. Na obou koncích jsme vrtákem vyvrtali díry na uchycení – rovnými konci jsme profily přišroubovali z boku na boby v místech otvorů po tažném popruhu, do ohnutých konců pak přišly přišroubovat trubky. Pak jsme doma vyštrachali starší, ale funkční ledvinky s dobrým opaskem a dostatečně velké na svačinu. Do pásku ledvinky jsme prorazili dvě díry tak, abychom měli ledvinku na břiše a díry na bocích (pozor na nastavení opasku ledvinky, je třeba zachovat určitý rozsah nastavení). Hůlky jsme zase provrtali a vratným šroubem jsme je připevnili k opasku (šroub plochou hlavičkou zevnitř opasku, pak široká podložka, pásek ledvinky, opět podložka a matice). Je potřeba připravit si hůlky dostatečně dlouhé na lyžařský krok, aby si člověk při odrazu nekopal do pulek (my jsme na 1 boby spotřebovali 4 hůlky). Při přepravě jsme hůlky od bobů odmontovali, boby jsme přivázali na batohy a trubky přišli do fusaku k lyžím i s ledvinkou. Do pulek se nám vešly celé batohy, ač jsme nejdřív mysleli, že tam budeme ukládat jednotlivé menší položky. Batohy se ukázaly jako praktičtější, v chumelenici se pulky dají nechat venku, v předsíni chaty či apsidě stanu a batoh se odnese pod střechu rychleji než jednotlivé balíčky. K zakrytí batohů posloužila podlážka ze starého stanu. Zkusili jsme dvě varianty, kdy jednou jsme ušili vršek na míru bobům a batohu, s tunýlkem po obvodu. Vpředu byl přesah špičky na navléknutí s bočními otvory pro hliníkové profily, aby šlo připevnit tažné trubky. Tunýlek vpředu končil 2 vývody v místech profilů a gumicuk byl vytažený ven. Po naložení se očka gumicuku zatočila kolem profilů a uchytila. Tato varianta byla velmi kompaktní, pohledná a jednoduchá, ale přemrzlá podlážka se začala drobit a přes kraje bobů (protažené slabým hliníkovým pásem) se plátno prodíralo. Druhé boby jsme udělali na způsob lodního pytle. Z podlážky jsme ušili tunel jako byl obvod bobů, který jsme pomocí naohýbaného hliníkového plechu připevnili k vnějšímu lemu bobů. Na druhý konec tunelu, v místě zavírání, jsme zašili pásek ze svodidla autodráhy a pomocí přezek se potom zamotaný vršek připevnil k bobům. Pulky se nám velmi osvědčily a zimní přechod s batohem na zádech už asi nepůjdeme. Velikost bobů stačila, vyrazili jsme na týden s plnou polní včetně jídla, vaření a stanu. Jediným problémem bylo občasné převracení větších pulek (s lodním pytlem) ve svahu; postupně jsme však vylepšili balení a snížili těžiště, čímž se problém eliminoval. TECHNICKÝ POPIS KONSTRUKCE:Použité věci:
Pro přepravu jsme demontovali hůlky a uložili je k běžkám a boby připevnili na batoh. Tento příspěvek je zařazen do soutěže TESTOVNY o ceny od firmy ACRON | |
| |
Přečteno 8516x | |
Komentáře |
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Poslat odkaz Tisk Zpět |
| ||
Střípky |
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu |
Komerční sdělení |
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo |
Štěrba nabízí: |