Copak Vám by se nelíbilo šlapat na kole a myslet na něco jiného, než jak si sednout, abyste to sezení vydrželi alespoň za ten horizont? Sedlo a výstelka v kalhotech jsou určitě nejdiskutovatelnější částí cyklistického vybavení, ale z vlastních zkušeností jistě víte, že to není to jediné, co dokáže znepříjemnit pobyt v cyklistickém sedle. Při jízdě na kole Vám můžou vadit pouze dvě věci - samotné kolo nebo výstroj na Vašem těle. Kolo a jeho vlastnosti si jistě zaslouží vlastní článek, který běžný cyklistický laik, jako jsem já, bez profesionální pomoci nezvládne. Ale to, jak se obléci a vystrojit, aby Vám ani počasí ani délka jízdy nepokazili aktivní dovolenou nebo jen malý výlet, tady bych pro Vás měla pár základních rad, které budou v dalších článcích probrány podrobněji. Berte následující řádky jako úvodní lekci "Šlapáním bez újmy". Začnu od hlavy (počítám s tím, že šlapete s rukama na řídítkách a ne nad hlavou).
PŘILBA Výmluva typu, že se pod přilbou paří vlasy a hlava, je více než nerozumná. Systém větrání přileb spolu se síťkou proti hmyzu tento jediný argument proti nošení přilby velmi rychle deklasují. Potom již jen zbývá vybrat si přilbu, která Vám bude na hlavě držet skutečně pevně. Pevné usazení přilby umožňuje několik velikostí přileb, výstelky a hlavně upínací mechanismy, převážná většina anatomicky řešených. Přilba by měla pokrývat co největší plochu hlavy. Tak zmenší lokální tlak na hlavu a předejde jejím bolestem. Tomu pomohou upínací mechanismy nastavitelné ve více polohách i úhlech. Ale abych Vám nezamotala hlavu, zkrátka, kromě toho, že některým z nás přilba sluší, pokud budete mít řádně upevněné a utažené řemínky tak, abyste se neuškrtili a zároveň Vám přilba při jízdě z kopce nepadala do očí, může mít taková přilba cenu i lidského života. A nezapomeňte, že na kole se dá jezdit i v zimě. To Vás pod přilbou může naopak hřát čepice, která má-li být tenká (aby příliš nezměnila objem hlavy do přilby) a přitom neprofoukla, tak potom nejlépe z Windstopperu.
BRÝLE Zde snad mají výjimečně výhodu ti, kdo nosí brýle dioptrické. Tedy, mají ji jistě před těmi, kdo si na kolo nepořídili žádné brýle. Zejména k večeru, když se v létě začínají komáři a mušky shlukovat do malých hejn, pokud možno právě na vaší straně cesty, může Vám rychlý a nečekaný průjezd tímto mrakem způsobit dočasnou slepotu. Ovšem, to je to nejmenší. Také ochrana před větrem a snad někdy i deštěm, ale hlavně UV zářením a prudkým sluníčkem by vás měli přesvědčit o výběru brýlích vhodných ke sportovním aktivitám, tedy nejen cyklistice. Padnou-li Vám brýle označené jako anatomické, potom máte jistě zaručená neotlačená záušní místa a nos, ale také klidnou jízdu bez nerváků s padajícími brýlemi. Bohužel, musíte se smířit s tím, že tyto brýle padnou nejspíše jen Vám a Vaše blízké okolí si bude muset koupit své vlastní. Výhodou je také možnost měnit si barvu plastů v obroučkách. Zde mají naopak krátkozrací cyklisti značný handicap. I když, i zde již existuje řešení, systém oko-dioptrický nánosník-samotné sluneční sklo (či plast).
RUKAVICE Ruce tvoří při cyklistice jeden z opěrných bodů a mezičlánků mezi kolem a tělem. Takže pokud se podíváte po delší době strávené v sedle na své dlaně, mozoly Vám ukážou, kde jsou nejkritičtější místa. Ideální rukavice by zřejmě měly zajistit rovnoměrné rozložení tlaku řídítek na plochu dlaně. K tomu slouží opět různé výstelky, které by na dlani rukavice neměly chybět. Nejpoužívanější je kožená výstelka, přizpůsobená tvaru dlaně tak, aby naopak puchýře svými záhyby nezpůsobovala. Ale výjimkou nejsou gelové výstelky či výstelky ze syntetických materiálů. Pro ty z nás, kdo používají k přehazování novější otočné systémy tzv. gripshift a ne klasické páčky, jistě ocení možnost zakoupení k tomu specielně upravených rukavic s protiskluzovou úpravou. Materiál svršku rukavic a délka zakončení rukavic na prstech již záleží pouze na Vaší peněžence a klimatických podmínkách. Od síťky přes materiál s elastanem až po rukavice, které ochrání Vaše ruce před omrzlinami. Zde je zapotřebí především větruvzdorné než teplé rukavice, doporučuji tedy opět výše zmíněný Windstopper. A nezapomeňte, že rukavice mají také svůj bezpečnostní význam. Ono spadnout na škváře a brzdit dlaní...
DRES Nemusíme hned vypadat jako jezdci známé cyklistické stáje, abychom byli se svým dresem spokojeni. Vše samozřejmě závisí od námi očekávaných výkonů. Teplé počasí a touha po snědých nohách, nebo snad stud za bílé nohavice každého z nás jistě vedli k jízdě na kole v plavkách nebo obyčejných, poměrně skromných šortkách. To si však mohou dovolit bez újmy jen někteří z nás. Ostatní shánějí cyklistické kalhoty sešité obyčejně z 2 - 4 panelů více či méně elastické látky, pro cyklisty-laiky však skoro i zbytečných 8 panelů, zaručujících pohodlí, s laclem či bez něj, nebo dokonce ve formě celotělového dresu, s anatomicky tvarovanou vložkou různého tvaru nejen dle pohlaví, ale nejlépe (není nezbytně nutné) ve tvaru Y, určitě s přívlastkem antibakteriální. Délka nohavic a materiál záleží jen na citlivosti Vaší kůže a počasí, v kterém nejčastěji jezdíte. Ke krátkým nohavicím je možno na zimu dokoupit "nadkoleníky". Cyklistický dres je vhodné doplnit vhodným termoprádlem, odpovídajícího ročnímu období a venkovním teplotám. Pokud Vám nevyhovuje hořejší díl cyklistického dresu ve formě trikotu s dlouhými zády a kapsami v zadní části trikotu (byste nevěřili kolik se do těchto kapes vejde energie), potom při sobě mějte alespoň lehkou větrovku z materiálu Pertex. Tato lehká větrovka Vám zabere minimálně místa a vykoná velkou službu, i když jen jako první pomoc za nepříznivého počasí. Nezapomeňte opět na svoji bezpečnost a myslete při koupi oblečení na luminiscenční pásky nebo potisk pro jízdu za tmy.
Tímto nechci nikoho nutit ke koupi výstroje za tisíce korun českých, spíše se zamyslete nad tím, jestli by si Vaše prázdninové putování na kole nezasloužilo trochu více pozornosti nejen co se destinace týče, ale také účelnosti Vaší výstroje. |