Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
ČR | Afrika | Amerika | Asie | Austrálie a Oceánie | Evropa | Stř. východ |
Redakce, Michal Holešínský / 30.07.2003 | ||
Je to jedna z nejpodivuhodnějších krajin na světě. Jde o polopoušť jihovýchodně od Ankary, ovšem vzhledem k výšce 1000 m.n.m a stálým větrům vanoucím z východu, s podnebím i v létě snesitelným. Přírodní i lidské síly zde působily již dlouhá staletí. | ||
Mezi nejaktivnější přírodní síly patřily sopky Erciyes a Hasan. V usazených sopečných tufech byl později dešťovou vodou a větrem vymodelován pohádkový barevný svět skalních pyramid a různých, až sto metrů vysokých bizarních útvarů, ve kterých lidé vyhloubili řadu kostelů, klášterů i měst. Šlo o jedno z největších mnišských středisek v Turecku, vzniklé po vpádu Seldžuků. Vstupujeme do podzemního města Derinkuyu a cítíme chlad. Je to příjemná změna oproti venkovní čtyřicítce. Derinkuyu znamená v překladu „Hluboká studna“ a my již chápeme proč. Město tvoří labyrint chodeb a místností o ploše 1500 m2, rozložených do 8 pater, dosahujících 55 metrů hloubky. K vidění jsou stáje a obytné místnosti ještě z doby Chetitů, křesťanský kostel ve tvaru kříže, křtitelnice, skladiště obilí a vína. Propojovací tunely jsou zakončeny obrovskými kamennými koly, která v případě nutnosti mohla zabránit útočníkům v dalším postupu. Jeden takový tunel údajně vede až do 9 km vzdáleného Kaymakli. Nechybí zde ani pověstná studna a ventilační systém, který spolu s pórovitostí tufu, ze kterého je tu vlastně úplně všechno, umožňoval rozdělávání ohně i v nižších patrech. Mezi prvními osadníky Kappadocie byli Chetité, jejichž hlavním městem byl Chattušaš. Do jejich říše neustále přicházeli imigranti nejen z Evropy, ale také ze střední Asie. Výsledkem byla pestrá směsice ras a jazyků, která kolem roku 2000 př. n. l. vytvořila velmi zajímavou kulturu, na svou dobu velmi pokrokovou, používající klínové písmo (rozluštěné Čechem Bedřichem Hrozným) a soupeřící o moc s Egyptem. Po jejím pádu bylo toto území kontrolováno různými menšími národy, jako byli Lýdové a Frýgové na západě nebo říše Urartu na východě. Tato situace trvala až do poloviny 3. století př. n. l., kdy byl lýdský král Croesus poražen Peršany pod vedením Kýra. Jejich nadvlády byli zdejší občané ušetřeni díky příchodu Alexandra Velikého, za jehož nadvlády od roku 333 př. n. l. požívali po 350 let relativní nezávislosti, dokud sem nezačali, vybudováním Caesarey jako hlavního města, zasahovat Římané. Jejich anexe však také nebyla příliš tíživá, jelikož vzhledem k odlehlosti, se Římská říše a po nich Byzantinci, spíše soustředili na pouhé udržování stezek umožňujících obchod s Východem. Místní obyvatelé se živili v podstatě jako nyní. Žili v kamenných obydlích, pěstovali vinnou révu a jejich ekonomika byla postavena na zemědělství. Ničeho si nevšímali a nikdo si nevšímal jich. To byla živná půda pro různé myšlenky, filosofie a názorové směry. Jedním z nich bylo křesťanství, představované zde působícím sv. Pavlem. V dalších letech, s postupně narůstajícími arabskými nájezdy, se obyvatelstvo stahovalo do ještě odlehlejších oblastí, do hor, kde si budovalo ve skalách obydlí, kostely a kláštery. V 11. století přišli ze střední Asie Seldžukové, kteří místní nejenže nechali v klidu, ale dokonce je i ekonomicky zainteresovali na udržování a zlepšování obchodních cest a budování tzv. karavanserajů, čili jakýchsi prvních campingů, či zájezdních hostinců, které jsou rozloženy podél tehdejších stezek dodnes. Seldžukové byli poraženi Mongoly v pol. 13. stol. Kappadocie byla řízena Karamanskou dynastií z Konyi, dokud nebyla ve století čtrnáctém připojena k Osmanské říši. Poslední z řeckých křesťanů opustili tuto oblast v roce 1926 v rámci mezivládní dohody o výměně obyvatelstva mezi Řeckem a Tureckem. Přijíždíme do Göreme, turistického centra oblasti, jež byla také vyhlášena národním parkem. Nachází se tu, kromě campu s „olympijským“ (jak tvrdí majitel Osman) bazénem, také skanzen, s nejkrásnějšími freskami v kostelech vytesaných ve vulkanickém tufu. Jsou na nich výjevy ze Starého zákona i ze života svatých. Po jejich prohlídce si můžete vypít šálek silného čaje ve skalní restauraci nebo pokračovat procházkou mezi kamennými „hřiby“ a „komíny“, kterých je tu nepřeberné množství. Mají různé tvary, některé jsou zašpičatělé, jiné oblé, liší se i barvami. Nechybí ani přímo učebnicové stolové hory a my litujeme, že film má jen 36 snímků. Kolem nás projíždí povoz tažený oslem. Na korbě má hromadu obrovských melounů. „Nechcete si koupit? Aspoň jeden“, žadoní. „No, nevadí, tak si vezměte kousek jen tak“, říká prodavač a už ukrajuje obrovský červený srpek. „Třeba vám zachutná.“ Díváme se za ním, mizí mezi těmi podivnými útvary. Se svým oslíkem a melouny. Už ho známe. Bez jeho pokřiku „Karpůůůůůůůůůz“ by to tu nebylo ono. Až sem pojedete, dáte mi za pravdu. Odjíždíme vždy při západu slunce a v autobuse bývá takové dojemné ticho. Nikdo nemluví. Všichni se pokouší, ještě než přijde tma, vrýt si tuto krajinu i s jejími obyvateli do paměti…
| ||
| ||
Přečteno 17935x | ||
Komentáře |
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Poslat odkaz Tisk Zpět |
| ||
Střípky |
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu |
Komerční sdělení |
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo |
Štěrba nabízí: |