Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
![]() | ČR | ![]() | Afrika | ![]() | Amerika | ![]() | Asie | ![]() | Austrálie a Oceánie | ![]() | Evropa | ![]() | Stř. východ | ![]() |
Renata Stillerová, Martin Stiller / 17.05.2010 | ||||||
| ||||||
Zvolená trasa na JZ ostrova svobodyJak již bylo zmíněno, improvizujeme a tvoříme narychlo nové plány. Váháme, zda jet ze Santiaga po stopách našich kamarádů a většiny turistů na JV směr Baracoa nebo někam jinam. Nakonec vítězí touha po něčem novém a trasa povede na JZ směr Chivirico, Pilón, nejjižnější bod Kuby Cabo Cruz, Las Coloradas, Manzanillo a dále uvidíme, kam dojedeme. Než se ale vydáme na tuto trasu, děláme malou zajížďku na pláž Siboney ležící asi 18 km na východ. Zde trávíme nakonec jeden celý den a užíváme si konečně poprvé moře. Kubánské plážeFauna a flóraZ hlediska vegetace nás zaujaly hlavně krásné skalní kaktusy, které jsme viděli mezi městečky Veřejná dopravaO městech jsme se již zmiňovali minule. Na vesnicích je tomu úplně jinak a je to ještě zajímavější. Žádné pravidelné a přesné spoje v podstatě neexistují. Sice je státní i soukromá doprava, ale nikdy nic plánovat nemůžete. Vždy se čeká, až něco přijede. A mohou to být i hodiny, což jsme si i vyzkoušeli později. Občas potkáte klasické autobusy, ale většinou se jedná o po domácky přestavěné náklaďáky a mnohdy se jezdí přímo na korbě náklaďáku. Ještě zábavnějšími dopravními prostředky jsou traktory, které za sebou táhnou vlečku a ta je přecpaná cestujícími, kteří tam jen stojí a sotvaže nevypadnou. Kvůli nedostatku nafty platí na Kubě zákon a povinnosti zastavování soukromých vozidel, která musí nabrat kohokoli, kdo jede tím stejným směrem. Mnohdy na toto dohlížejí státní zaměstnanci, kteří koordinují tento „vynucený autostop“. Jojo, na ostrově svobody je možné opravdu vše. Ale nápad to je výborný, aspoň auta jezdí vytížená a šetří se příroda!!! Československo a KubaSnad každý Kubánec zná Československo. Mnozí za komunismu u nás studovali či pracovali. Několik takových jsme náhodně potkali a kupodivu uměli někteří ještě i po 20-30 letech dobře česky. S českými či československými výrobky se setkáte na Kubě také často. Nejvíce jsou vidět Škodovky Fabia a Octavia, dále jsou oblíbené staré Tatry na těžbu dřeva atd. Kubánská ekonomika a celý systémCelá ekonomika je postavena na produkci cukrové třtiny, vyhlášených doutníků a v poslední době také na cestovním ruchu ve vyhrazených komerčních zónách jako Varadero. Úspěch tohoto systému, který si může dovolit dotovat kompletní zdravotnictví na vysoké úrovni, velmi kvalitní školství, důchody atd., kdy lidé opravdu neplatí téměř nic a třeba i na elektřinu a vodu jen lehce přispívají, je zaobalen v tom, že stát vlastní téměř vše a všude všem zaměstnancům dává minimální mzdu, která se pohybuje kolem 250-350 pesos cubano = 8-12 euro za měsíc. A za tyto peníze si Kubánec nemá šanci koupit téměř nic…neboť třeba nejlevnější televize se dá koupit za 120 euro nebo obyčejný šampón či sprchový gel stojí 1-2 eura v přepočtu. Stát tedy lidem jakoby dává vše zadarmo, ale v reálu si lidé vše tvrdě zaplatí sami, neboť státní podniky jim nedávají žádné peníze…. . Např. Kubánec ve státním podniku vyrábějícím doutníky udělá sám denně cca 120 kusů doutníků. Jeho měsíční plat se rovná prodejní ceně necelých 2 ks doutníků. To se to státu ale skvěle funguje…Soukromé podnikání na Kubě téměř neexistuje. Jsou malé výjimky jako třeba ta soukromá ubytovací zařízení „casa particulares“ či malinké dopravní firmičky. Ti všichni ale platí šíleně vysoké daně, jsou pod silným úředním dohledem a nemají to jednoduché. Kubánské doutníkyMěli jsme možnost navštívit jednu ze 33 fabrik na výrobu doutníků. Byla to nesmírně zajímavá exkurze, kde jsme zjistili, že celý proces je veliká a přísně střežená věda. Třeba některé listy se suší i několik let, doutník se skládá z více různých listů atd. Fidel vlevo, Fidel vpravo, Fidel prostě všudeTahle ikona, modla, symbol a já nevím co vše ještě je nerozlučně spojen se slovem Kuba. Asi žádný státník NocováníVolné stanování je na Kubě zakázané. Pokud jste v obydlených oblastech, občas jsou hotýlky, ale nejčastěji se můžete ubytovat v již zmiňovaných „casa particulares“. Občas narazíte i na nějaké kempy. Když jste ale v zapadlejších regionech, na nic určitě nenarazíte a pokud nechcete porušovat zákony a zbytečně provokovat, musíte to řešit jako my. Zeptat se u lidí, zda byste nemohli stanovat u nich na soukromém pozemku. Nám v 95% případů vždy vyhověli a tak jsme poznali nejen Kubu jako zemi, ale i její obyvatele s běžnými denními starostmi i radostmi. A to bylo právě to parádní! Kvalita silnic a podmínky pro kolařeKvalita je velmi různorodá. Všeobecně se dá říci, že cesty jsou na slušné úrovni, ale občas se setkáte s katastrofálním stavem vozovky, kdy po asfaltem už mnoho let není ani památky a vy se drkotáte po písko-štěrko-kamenech…no děs a hrůza. Zase ale naopak můžete jezdit po dálnicích, kde tak jako tak je minimální provoz. Když budete mít štěstí na region, potkáte na cestách denně třeba jen 3-5 aut a to je pak fantastická cykloturistika. Řidiči jsou všeobecně velmi tolerantní, neboť každý Kubánec je také cyklista a tak se chovají na cestě velmi ohleduplně. Návštěva nemocniceNejhezčí úsek pro cykloturistuNajeli jsme sice na Kubě jen 1000 km a Kuba je veliký ostrov se spoustou míst, pro nás ale nejhezčím úsekem pro cyklocestování byla rozhodně trasa mezi městečky Chivirico a Pilón, která vedla po zcela zapomenuté pobřežní silnici, která se místy až ztrácela a byly dny, že jsme téměř žádné auto nepotkali. Cesta vedla většinou podél moře, někdy rovinkami, někdy hodně do kopců po útesech, ale pořád v nádherné krajině s výhledy jak na moře, tak na hory. Míjeli jsme úplně panenské zátoky, laguny, pláže… Nikde nikdo. Po skalách rostly kaktusy, na několika místech lezly tisíce velikých krabů a v izolovaných osadách žili dobrosrdeční a pohostinní Kubánci. I když tato trasa nebyla úplně jednoduchá kvůli horkům, často špatné silnici a velkým kopcům, budeme na nic vzpomínat jako na nejhezčí úsek na jižním půlce naší cyklocesty. Zakončení kubánské části cyklocestyPo uskutečnění cykloúseku na JZ Kuby se začínáme vracet zpět na sever k Havaně a začátek kombinujeme autobusem a stopem. Pak nasedáme na dálkový autobus Viazul a protože nám zbývá jeden den, děláme úpravu programu a na jeden den se zastavujeme ještě ve Varaderu, nejvyhlášenějším letovisku na Kubě. Je to sice zahraniční enkláva a továrna na valuty, ale vše je tu vcelku vkusně situováno a nevypadá to nijak výrazně komerčně. Na tomto 18 km dlouhém poloostrově místy jen 500 m širokém jsou krásné pláže s bílým pískem a průzračnou vodou. Právě tady to vychází na mé třicáté narozeniny a tak si dopřáváme odpočinek, zpestření ve formě pořádného civilizovaného oběda a poslední koupání v Karibiku. Pak už se jen vracíme do Havany, balíme kola do krabic a odlétáme do Mexika. ZávěremA co že jsme si z Kuby odvezli? Spoustu pěkných zážitků, vzpomínek na fantastické a pohostinné obyčejné Kubánce ze zapadlých vesniček, plno nádherných fotozáběrů atd.Pokud byste se mě ale zeptali, zda se mi tam líbilo a zda bych tam jel ještě jednou, tak odpovím ANO a na druhou část NE. Kuba rozhodně stála za navštívení, ale z mého subjektivního hlediska to není země, kam bych musel jezdit vícekrát. Ještě jednou ale zdůrazňuji, návštěva Kuby stála za to a doporučuji ji každému…Je tam totiž strašně moc věcí, které člověk musí sám okusit. Krásně to vše charakterizuje podtext z jedné knížky o Kubě, který zní: Kdo neviděl, neuvěří…Kdo nezažil, nepochopí!!! | ||||||
| ||||||
Přečteno 10607x | ||||||
Komentáře |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
| ||
Střípky |
Komerční sdělení |
Štěrba nabízí: |