Já mám rád uložení „na vysoko“. Na brašnách mám rovnoběžně s kolem stan a na něm spacák. Nic mi tak netrčí do stran a věci fungují i jako clona proti dešti, blatník je totiž krátký. Nespornou výhodou je i lepší aerodynamika. I gumami pevně přidělané věci je nutno průběžně kontrolovat - jestli se stan a spacák neposouvají dozadu, což se většinou posouvají, a posouvat je ručně zpět dopředu. Kamarádi mívají věci „na šířku“, tj. spacák i stan kolmo ke směru jízdy. Asi to má nějaké výhody, např. věci se posouvají do strany a padají bokem…(rš)
Zadní závěsné velkoobjemové brašny jsou prvním zavazadlem, které se plní. Do nejnižších prostor patří věci nejtěžší (náhradní díly, podlážka stanu, konzervy s jídlem), kolo je tak při jejich rovnoměrném rozložení nejstabilnější. Boční, někdy i přídavné kapsy těchto brašen jsou vyhrazeny věcem první pomoci – nářadí na kolo a lékárně. Vrchní brašna, uložená přímo na horní ploše nosiče a postranních brašen, je určena na spacák jako základnu pro další 1 – 3 stahovatelné vaky nebo batůžek na lehké věci. Zadní nosičové brašny tak připomínají smontovatelné části stavebnice a je jen na vás, kolik jich využijete. Pomocí gumicuků k nim lze připevnit schnoucí oblečení nebo dočasně převážené věci. Důležité je pro náročné užití dostatečně těsné zachycení brašen k nosiči a jeho odolnost vůči nárazům a nízkým teplotám (lámání plastických vyztužení). Brašny se k nosiči přidělávají jednotlivě pomocí gumicuků a háků v dolní i horní části nosiče a brašen. Jednoduchou alternativou jsou zadní boční brašny spojené deskou (tzv. dvojbrašna), která se na nosič položí a zahákne k nosiči jen v jeho dolní části. Vyztužené vaky nelezou při přeplnění do kol a našitá bezpečnostní páska částečně nahrazuje těžko umístitelnou zadní odrazovku.
Zadní blikačka je naprostou nezbytností. Uchycení na sedlovce nevyhovuje vzhledem k vysokému nákladu na zadním nosiči. Na připevnění blikačky na nosič snad všichni výrobci jaksi zapomněli (stejně jako výrobci blikaček). Musíte si proto pomoci držákem vlastní výroby. (pk)
Závěsné přední brašny (stejné jako zadní) jsou vhodné na lehké vybavení, kterému nevadí déšť, a používají se až v krajním případě. To platí i o horní brašně na přední nosič, která stahováním flexibilně mění svůj objem až do 5 litrů. Nejčastěji však přední nosič vozí objemné, ale lehké karimatky.
V předních brašnách vozíme kuchyň - vařič, nádobí a část potravin. Brašny jsou hranaté, odepnuté na zemi dobře stojí, a tak za větrného počasí slouží jako větrolam při vaření. Nízko umístěné brašny na předních nosičích zlepšují stabilitu zejména při jízdě do prudkého kopce, kdy se kolo nestaví na „zadní“. Při vysokých rychlostech dodává jistotu i rovnoměrné rozložení nákladu (osobní rekord s naloženým kolem - 81,4 km/hod). (pk)
Fotoaparátu a křehkým či vzácným věcem je rezervován až 8litrový prostor v řídítkové brašně, vypolstrované dokoupitelnou vložkou a návlekem proti dešti. Brašna je zavěšena na speciálním kovovém nosiči nebo připevněna rychloupínacím adaptérem TWIST z tvrzeného plastu. Vodotěsný mapník na přední brašně by měl být odnímatelný.
Na kolo i na záda Některé z popsaných brašen je možno nosit i na zádech nebo přes rameno. Tato varianta je vítána u přepravy kola vlakem, kdy nechcete nechávat celé vaše vybavení na kole v jiném vagónu. Novinkou je samostatná skládací krosna na brašny (240 Kč - Sportarsenal), která z cyklobrašen snadno vykouzlí batoh, nebo lehký přepravní vak s popruhy na zádech.
Rámové kapsy Ploché kapsy, připevnitelné do rámu pomocí suchého zipu, se liší objemy a tvary, který odpovídají možnosti umístění do rámů pánských, dámských nebo obou (universální). Objemnější kapsa při silném postranním větru nepříjemně naráží do stehen, kapsa s ramenní opěrkou naopak pomůže při nouzovém přenášení kola v nesjízdném terénu.
Skryté podsedlovky Podsedlové brašny schovají náhradní duši, pláštěnku, nářadí i cyklistickou láhev. Výběr je široký a možností spousta. Největší z nich je tzv. žralok či žabák, měnící svůj objem o dolní, zipem ukrytou kapsu. K sedlu se upínají pomocí pásků suchým zipem nebo bajonetovým uzávěrem TWIST. Jsou vyhledávanou první pomocí při krátkých vyjížďkách na speciálních kolech bez brašen.
Vodotěsnost a voděvzdurnost Použitý vnější materiál na brašny je vždy kompromisem mezi žádoucí pevností a pro užívání nepraktickou tuhostí. Na náročnějších expedicích uvítáte spíše brašny tužší, vzdorující delší dobu prudkému slunci, dešťový přívalům i nižším teplotám. Jídlo, oblečení a spacák však před před dešťovou vodou vždy nezachrání ani voděodolnější textilie. Lepené švy mechanickou zátěž nevydrží věčně, brašny zkoušejí při jízdě v dešti více než při brodění řeky. Nepomohou ani pláštěnky, voda se do brašen dere přímo od kol. Řešením jsou aquabrašny se zavařenými švy a rolovacím způsobem uzavírání, připomínající svým fungováním loďáky, nebo vodotěsné vaky, které se oproti obyčejným igelitovým pytlům neprotrhnou. Když jste nuceni jet v dešti několik hodin, voda si vždycky cestu najde - třeba nepatrnou dírkou v silném igelitovém pytli, kterou jste udělali při překotném cpaní spacáků do brašen, když vám vytrvale lije za krk. Zajímavé je, že voda do brašen nateče, ale ven se jí moc nechce, a tak hladina v brašnách utěšeně stoupá. Řešením by asi byla vhodně umístěná díra. (pk)
Než s plnými brašnami vyjedete na delší cesty, projeďte se na plně naloženém kole po nejbližším okolí, ať vychytáte mouchy. U bot větších než č. 42 počítejte s tím, že než přijdete na svůj elegantní šlapací styl, budete zadrhávat o dolní okraj závěsných brašen, kterým od vašich kopanců nepomáhají ani zkosené boční strany. (pn)
…zabalený stan na nosiči sjíždí tu na pravou, tu na levou stranu, déšť si najde cestu až ke spacáku, pravidelné slézání a nalézání na kolo kvůli vyvažování celého stroje je úmorné. Ten příkop u silnice, ten ví své o nadávajících cyklistech, kteří v něm na chvíli odložili své kolo. Než vyjeli, otevřeli batoh, vyndali věci a naházeli je do cyklobrašen…
Cenové relace: Nosič zadní 300 – 750 Kč Nosič přední 350 Kč Zadní závěsná brašna 300 – 970 Kč Řidítková brašna 185 – 1035 Kč Rámová kapsa 120 – 250 Kč Podsedlovka 75 – 340 Kč Spacáková brašna 300 – 550 Kč Krosna na brašny 240 Kč
Na článku spolupracovali: pn – Pavel Novotný, Testudo; pk - Petr Kraus rš - Radek Štěrba
Těšíme se na vaše zkušenosti s cyklobrašnovu cykloturistikou! |