Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
ČR | Afrika | Amerika | Asie | Austrálie a Oceánie | Evropa | Stř. východ |
Jaroslav Kabrhel / 16.11.2006 |
Tímto příspěvkem reaguji na článek "Rumunsko a Bulharsko vlakem." Autor v něm popisuje svoje otřesné zkušenosti s rumunskými vlaky. Autora článku považuji za trupíka, který si za problémy může pravděpodobně sám. Cestování po Rumunsku vlakem je pohodlné a takřka bezbproblémové, musí se však člověk chovat tak, jak se chovají Rumuni. |
Druhy vlakůV Rumunsku jezdí osobní vlaky (tren personal), spěšné vlaky (tren accelerat), rychlíky (rapid tren) a IC. Na každý vlak musíte mít jízdenku:-), na osobák stačí jedna. Prostě jízdenka. Na ostatní vlaky ale potřebujete jízdenky hned tři - jízdenku, příplatek (supliment) a rezervaci. CenyCena jízdenky je pro všechny vlaky stejná, přibližně ve stejné cenové hladině jako u nás, možná i levnější. Cena rezervace je necelých 1,5 Lei (10 - 15 Kč) pro všechny spoje. Rychlíkový příplatek u spěšných činí tyto vlaky co do poměru cestovní rychlost / cena asi nejvýhodnějšími. Příplatek na rychlíky je už poměrně dost vysoký a moc se neliší od příplatku na IC. Mezinárodní rezervace stojí zhruba desetinásobek normální (tj. něco mezi 10 a 15 Lei) a na trati Rumunsko-Maďarsko je povinná! Nákup jízdenkyDo vlaku byste měli vždy nastupovat s jízdenkou, vyhnete se nepříjemnostem. Výjimka potvrzuje pravidlo u osobáků, kde to můžete zkusit jako Rumuni. Ti na krátkou vzdálenost platí přímo průvodčímu do kapsy. Ale jelikož asi nebudete znát, kolik se běžně platí, může se tento způsob prodražit. Ve stanicích, kde nemají počítač, vám prodají jízdenku jen na tu trať, která stanicí prochází, jinam většinou ne. Takže přestup znamená koupit novou jízdenku. Tam, kde mají počítač, vám teoreticky vydají jízdenku odkudkoliv kamkoliv na kdykoliv, problém však je, že kromě jízdenek na osobák, jsou všechny jízdenky vypsány na konkrétní spoj (vlastně i na počítačové jízdence na osobák jsem měl napsán spoj, ale jelikož na osobák není povinná rezervace, neměl by snad být problém jet jiným spojem...). Jízdní řádVe stanici bývají vyvěšeny příjezdy a odjezdy pro stanici, sem tam je i připsán údaj o návaznosti spoje v cílové stanici. Pro hledání spojení je dobré použít rumunský oficiální jízdní řád na http://www.mersultrenurilorcfr.ro/ nebo na http://www.infofer.ro/. Stránky jsou i v angličtině, bohužel funkčnost stránek není zrovna optimální. Při hledání doporučuji nastavit maximálně dva přestupy. Velkou výhodou je možnost zjistit cenu pro konkrétní spojení. Dá se hledat i na českém idosu, ale zde se kupodivu některé časové údaje rozcházejí s realitou. Není jich ale mnoho. Zpoždění vlakůV průvodcích se většinou píše, že rumunské vlaky nemívají zpoždění, což není pravda. Osobáky jezdí cestovní rychlostí velmi často klesající k 30 km/h a moc nečekají na zpožděné vlaky, takže jezdí na čas. Ale na přesnost rychlíků se není moc dobré spoléhat. Zvláště ty, které přijíždějí ze zahraničí a mohou mít tedy poměrně velké zpoždění. Kupodivu toto zpoždění mívají i vnitrostátní rychlíky. PohodlíVětšinou jezdí hodně staré vlaky, ale třeba na trati Sibiu - Simeria můžete potkat moderní soupravy, za které by se nestyděli ani jinde ve světě. Od letošního září, je zakázáno ve vlacích kouřit, což je jistě také přidá na pohodlí. S rumunskými vlaky jsem neměl nikdy problém. Jen jednou, to jsme si dopředu nezjistili odjezdy a zůstali jsme trčet v Sibiu. Poslední vlak směr Česko jel už asi v 19 a pak nic. Ale tak jsme roztáhli spacáky na okraji perónu a ráno nastoupili do prvního vlaku:-) Jízdenka ČR - RumunskoNejlevnější je asi následující varianta. Koupit jízdenku do rumunské stanice, kde budete přestupovat, a zde si koupit jízdenku na další cestu, neboť místní jízdenka je levnější než mezinárodní. Já většinou jezdím na hromadnou jízdenku ČR - slovensko/maďarská hranice (tj. ČR - Kůty), druhá jízdenka je pak slovensko/maďarská hranice - maďarsko/rumunská hranice, tj. Kůty - Curtici. Zde používám slevu City Star. Třetí jízdenka je pak po Rumunsku, se slevou "mnohostranná dohoda". Poslední dvě jízdenky je možno sloučit do jedné, se slevou City Star, ale rozložení na dvě jízdenky vyjde o něco levněji. Jízdenku je dobré mít jen do té rumunské stnice kde budete přestupovat. Zde si vyměnit peníze a koupit už vnitrostátní jízdenku. Zas o něco ušetříte peníze, ale ne čas... Cesta přes SlovenskoNejvětším problémem na cestě jsou kupodivu slovenští průvodčí. Některé vlaky opouští Slovensko do Maďarska přes Rajku, jiné přes Štůrovo. Podle toho se liší poměr km ujetých přes Slovensko a Maďarsko. Slovenští průvodčí vyžadují, abyste měli na jízdence tolik km, kolik skutečně po Slovensku jedete, a když máte jízdenku na kratší úsek, chtějí doplatek. Maďarům je to víceméně jedno, ti problémy nedělají. |
|
Přečteno 30431x |
Komentáře |
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Poslat odkaz Tisk Zpět |
| ||
Střípky |
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu |
Komerční sdělení |
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo |
Štěrba nabízí: |