Výrobce: Alp (dnes již neexistuje) Model: dvoukomorový Yukon Vario Objem: 60-80 l Záda: stavitelná Materiál: Cordura Hmotnost: 2200 g Cena (přibližná): 2300 Kč Stáří: 8 let Používání: náročné celoroční
POPIS BATOHU Batoh je klasické jednoduché a spolehlivé koncepce s vrchním plněním uzavíratelné na šňůrku s brzdičkou, horní víko je stavitelné ve velkém rozmezí a je možné ho zcela odepnout. Ve víku jsou dvě kapsy – vnitřní a vnější, které sdílejí společný prostor. Dolní spacáková komora je přístupná zipem se dvěma jezdci, přepážka mezi komorami je po obvodu odepnutelná zipem. Nosný systém je vyroben z duralové trubky natvarované přibližně do písmene I. Délku zad je možné nastavit posouváním ramenních popruhů po konstrukci a zajištěním popruhem se stahovací přezkou. Ramenní popruhy jsou dostatečně široké a pohodlné. V hlavní komoře je u zad malá kapsička na doklady a mapy. Batoh má velmi široký a pohodlný bederní pás, který je v horní části zesílen, takže optimálně dosedne na tělo. Na batohu je spousta ok pro umístění popruhů – nabízí se velká variabilita při nesení nákladu vně batohu. Velice se mi osvědčilo např. svislé nošení karimatky na čele batohu – to umožňují 4 obdélníkové přezky, kterými je provlečen stahovací popruh (přezky jsou k vidění např. na Doldy Space 40) Výhodou je symetričnost a malá šířka batohu s karimatkou. Na bocích jsou 2 páry stahovacích pásků a 2 páry plastových desek, kterými se provléká popruh pro připevnění karimatky nebo lyží. Dole na bocích jsou malé kapsičky ze síťoviny na stanové tyčky nebo patky lyží.
VADY A POŠKOZENÍ Cordura vypadá stále stejně – nenese žádné výrazné známky opotřebení. (kamarád už 2x reklamoval nový batoh od Treksportu, protože se mu z vnitřní strany začal odlupovat zátěr materiálu.) Za dosavadních 8 let náročného používání přeci jen pár věcí nezůstalo v původní podobě. Nejdřív se začal o Corduru odírat obšitý lem horního víka. Proces se po čase stabilizoval. Kromě toho, že víko teď zcela neobepíná batoh to nemá na funkci batohu žádný vliv. Horší bylo když se po pár letech na jedné straně odtrhla kapsička na stanové tyčky a na druhé straně se utrhla plastová příchytka pro popruh. a později se utrhla i druhá kapsička. Tyčky teď pouze přitahuji popruhem a zatím jsem je neztratil (velmi podobnou síťovinu používá na nových batozích firma Treksport, takže jsem zvědav, jak dlouho na nich síťky vydrží...). V zimě na horách v autobuse mi někdo lyžákem šlápnul na poloprázdný batoh a zlomil duralovou trubkovou kostrukci. Trubička z OBI a kus ocelové kulatiny to ale spravil a konstrukce plní funkci až doposud. Standardním problémem jsou zipy – především zip na spacákové komoře, ale při opatrném zacházení zatím stále funguje spolehlivě. Čas od času zip pouze preventivně převoskuji aby se nezadrhával. Před rokem mi při zatížení přes 30 kg začaly povolovat některé švy, tak jsem je nechal u pana Dernera v Hradci Králové znovu přešít. Také popruhy na utahování ramen se po letech ošoupaly a popruh začal prokluzovat v přezce. Bylo tak nutné ramena stále dotahovat. Nechal jsem je tedy také vyměnit a nyní již batoh funguje jak má. Na batohu jsou přezky od ITW Nexus a za 8 let jsem zničil (rozšlápl nebo utrhl zcela nevhodným uchopením batohu) celkem asi 3.
ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ V současné době se již tento batoh nevyrábí, takže na základě mých zkušeností bych si v případě potřeby vybral obdobný co nejjednodušší, nejbytelnější a nejspolehlivější model, pokud možno v neutrálních barvách. Čím více vnějších popruhů a úchytů, tím lépe. |