Celostátní a regionální pokrytí Regionálně působící firmy se zaměřily na zmapování cyklotras především ve své oblasti a v širším okolí, např. Jesenické nakladatelství Šumperk (Jeseníky, Orlické hory), Geodezie on-line (Moravský kras), CNC-Václav Horák (Krkonoše, Šumava, Krušné hory, Jizerské hory, Lužické hory). Celostátním pokrytím cykloturistickými mapami se mohou chlubit zatím jen dvě nakladatelství. V roce 2001 vyšla edice "Klubu českých turistů" v měřítku 1:100 000 a v průběhu let 2001 a 2002 edice nakladatelství "SHOCart" v měřítku 1:75 000.
Srovnání edic SHOCart a KČT Oba vydavatelé použili při tvorbě série podobný postup. K cykloturistické mapě je přiložen průvodce s informacemi o jednotlivých cyklotrasách. Cyklista si může zvolit svou trasu díky přehledným profilům značených cyklotras a popisu turistických cílů vyskytujících se na trase. Při posuzování označení "lehká", "středně těžká" a "fyzicky náročná" je třeba kriticky a objektivně přihlédnout k vlastní fyzické zdatnosti.
Cyklomapy SHOCartu je doplněn seznamem cykloservisů, informačních center a otvíracími dobami vybraných turistických zajímavostí. Průvodce Klubu českých turistů je kromě výše uvedených informací vybaven též seznamem ubytovacích zařízení na území a půjčoven kol (pokud se na zmapovaném území nějaké nachází). Mnozí cyklisté by jistě uvítali rozšíření této části průvodce o soupis stravovacích zařízení. Byl by to sice seznam velmi dlouhý, ale mohl by vyvinout tlak na majitele, aby otevřeli své restaurace a hostince i v méně atraktivní hodinu, kdy řada žíznivých cyklistů marně klepe na zavřená vrátka.
Samotné kartografické provedení potvrzuje, že obě nakladatelství náleží ke špičce mezi vydavateli map v Česku. Mapy edice Klubu českých turistů vycházejí z podrobných map Vojenského kartografického ústavu, takže cyklista se z nich může dovědět i o typech lesa podle druhu porostu, výšce komínu, o typu mostu přes řeku podle stavebního materiálu, nebo jiných podrobnostech. Přesto mapa zůstává relativně přehledná. Silniční cyklotrasy jsou značeny fialovou barvou, barevné značení terénních cyklotras koresponduje s barvou značení v terénu. Cyklomapy edice SHOCart působí na první pohled poněkud přehledněji, zejména díky většímu měřítku 1:75 000, silniční a terénní cyklotrasy nejsou na mapě speciálně odlišeny. Do mapy se vešlo vedle vytečkovaných různě barevně odlišených cyklotras také znázornění tras turistických (plná barevná čára).
Mapa kontra realita Na jednu stranu je potěšující, že vytvořením průvodce se cyklistovi dostává novinka v podobě informací, které pro něho mohou být při cestování užitečné, na druhou stranu se nepodařilo vyladit nesoulad mezi značením v mapě a skutečností. Podíváte-li se podrobně do více konkurenčních cyklomap jednoho území, zjistíte téměř vždy minimálně jeden případ, kdy se: a) neshoduje průběh určité trasy ve všech posuzovaných mapách, b) cyklotrasa XY v jedné mapě existuje, ve druhé ne, c) na mapě značená cyklotrasa ve skutečnosti vůbec značená není. Eventuálně chybí značení na klíčových rozcestích, kde by se značka dala očekávat nejvíce.
Rychlí cykloznačkaři Proč tomu tak je? Jak to, že značky v terénu v některých oblastech až příliš často chybějí? Každá cyklotrasa je samozřejmě dříve naplánována, než vyznačena v terénu.Tvůrci map chtějí mít mapu co nejaktuálnější. A tak vyznačují i ty cyklotrasy, které jsou teprve v plánu, jehož realizace je navíc časově závislá na momentu finanční dotace. "Značkaři" z řad Klubu českých turistů se tak k označení cyklotras dostanou i několik měsíců po vytištění dané cyklomapy a jejího uvedení na trh. Jiným problémem při značení cyklotras, možná paradoxním, ovšem bohužel ne výjimečným je případ, kdy se cykloturistické značky stávají obětí vandalismu, někteří spoluobčané bývají zase přepadeni pocitem, že žlutý cyklistický rozcestník se bude, lépe než na rozcestí, vyjímat v nejbližší pobočce sběrných surovin.
Veřejná zodpovědnost Jak tento nedostatek řešit? Odpovědnost leží na garantovi cyklistického značení, Klubu českých turistů. Ten by měl ve vlastním zájmu lépe koordinovat kroky vedoucí ke značení cyklotras, aby ke zmatkům v terénu docházelo co nejméně. Z pozice cykloturistů můžeme dělat asi tolik, že na tyto nedostatky budeme KČT upozorňovat. A zatím je stále třeba pamatovat na to, že část odpovědnosti za průjezd trasou musíme vzít částečně i na sebe a plně nespoléhat na mapu, pokud jsme si zrovna neoblíbili cyklistickou odnož orientačního běhu. Jste-li zarytým příznivcem cykloturistiky a chcete-li se aktivně podílet na její organizaci, doporučuji začít nákupem cyklomapy. Určitě se to i zkušenému cyklistovi vyplatí. Kdyby nic víc, zakoupením cyklomapy z edice Klubu českých turistů nebo z edice SHOCart přispějete na značení cyklotras částkou 0,25 Kč. |